Alla inlägg den 12 augusti 2010

Av Heli o Henke - 12 augusti 2010 22:58

Så här ser livet ut för mig på dagarna...Ida klänger sig upp överallt. Är det inte jag som jagar henne så är det hon som förföljer mig!   Allting ska undersökas - även diskmaskinen


  

Blir det tyst en längre stund får man kolla vad hon gör...en sladd i munnen eller nåt papper hon börjat riva och äta på... Ja man lär sig allteftersom...och vi barnsäkrar efter behov.

Har ju inte heller fotat dopklänningen ordentligt - det ska ju skickas tack-kort, så fotade gjorde vi i lördags...ett av korten blev så här: 


   sötnos   

Av Heli o Henke - 12 augusti 2010 22:35

Måndag morgon satte jag mig i bilen tillsammans med Ida, farmor/svärmor och gammelmormor och drog iväg till Sundsvall. 

Åkte direkt till Fränia camping coh åt lunch/fikade hos Bibbi och Roger där de har husvagnen över sommaren. Efter det åkte vi till deras dotter Marlene. Stannade där ett par timmar, tills det var dags att dra iväg till Birsta och lite "för-shopping" (= titta vad man ska handla dagen efter när man ska på "serious shopping")

Intog middagen på Ikea och sen åkte vi på IcaMaxi för att handla lite frukost och mat/blöjor till ida, SEN till svärmors syster där vi skulle bo några nätter. 

Tisdag morgon drog jag iväg - SJÄLV- för lite shopping... vilket innebar ca 5 timmar. Tur dom stannade hemma, hade aldrig funkat att ha Ida med på den turen jag var på...2 timmar (!!!) på Bauhaus och K-rauta...vela fram och tillbaka och till slut bestämma sig...och ändra sig igen... Nja Ida hade ju ruttnat för länge sen....även farmor tror jag   Efter dom affärerna var det Barnens hus och hela Birsta City med klädaffärerna mm. Under denna dag handlade jag grejer hem och till Ida...Ingenting, observera INGENTING, till mig själv!! Otroligt men sant! Sugen, men handlade inte! 

Åkte "hem" och åt lite mat, fikade och vilade en stund. Sen åkte vi tillbaka allihopa för att gå på Ikea och äta middag där igen. Billigt ju !   

Åkte och lämnade alla hemma och åkte sen tillbaka för att handla mat och blöjor åt Ida på Ica Maxi. Billigare än hemma så man måste passa på. 

Onsdag morgon bestämde vi oss för att bara åka hem...ingen av oss orkade med att åka in på stan och strosa. Skulle bara göra ett kort stop på en affär på vägen som gammelmormor ville in på. Klockan är då 10,10. Dom öppnar 11 märker vi när vi kommer dit... ja men vi åker väl ner på Ikea en snabbis - jag hade glömt köpa en lampa till min lilla skrubb jag gör i ordning - så vi åker dit och köper den...plus lite till   jag köpte inte nåt mer, men dom andra gjorde det...bilen var smockfull när vi åkte hemåt! 


Mycket trevlig resa!! Skönt att få komma iväg en sväng och få handla själv numera är otroligt kul   

Av Heli o Henke - 12 augusti 2010 18:20

Husvagnssemestern började fre den 23/7, då vi åkte från Sveg vid 15,30 tiden. Stannade i Mora för middag och handla mat mm, sen skulle Ida sova heeela vägen till Strömstad. Åkte vidare från Mora vid 21,30 och Ida somnade gott ganska snart. Jag flyttade fram för att hålla Henke sällskap, somnade till några gånger men lyckades hålla mig vaken rätt bra. Vi stannade till vid Grums för att Henke skulle få blunda några minuter, då vaknar självklart Ida...och Henke fick inte en blund i ögat. Jahapp det var bara att fortsätta köra - Ida somnar om. 

Hade lånat GPS av svärfar och den visade att vi skulle vara framme vid 04,30 om jag minns rätt. Gick bra ända fram till Grums (eller vart det nu var...). Henke började ana oråd när vi närmade oss norska gränsen... oh no...den visade ju vägen via Norge! Ja ja vi fortsatte i alla fall, det var ju inte många mil längre. Vägen via Norge var den hemskaste jag varit med om...GPS´en visade en väg som visserligen var asfalterad men smal så smal. Det var nätt och jämt att bilen och husvagnen fick plats!! Till slut fick vi se en skylt där det står Strömstad/Sverige 6 km!! Båda blev överlyckliga!!  Från en skogsväg kom vi i alla fall ut på Svensk mark igen!! 

Landade i Strömstad vid 05,30 lördag morgon, ställde vagnen utanför receptionen och la oss i den för att sova en stund (dom öppnar kl 8). Inga bokningsbara platser på denna camping, utan "leta upp en ledig plats där vagnen får plats". Bara att gå upp och ner för att leta då... hittade en till slut och där stog vi 2 nätter. På lördagen sov vi middag då Ida skulle sova, sen gick vi ner på stan tillsammans med Henkes jobbarkompis med familj, som också bodde där. Härligt väder var det också!! Söndagen öste regnet ner så vi åkte till ordby köpcenter några mil norr om Strömstad. Shoppade loss hela dagen i stort sett. Hur mycket folk som helst, men Ida hon sov i flera timmar hon - I like!!   

Söndag kväll kom min vän Mia och hennes Abbe förbi en sväng. (Mias familj har stuga i Strömstad och vi lyckades vara där samtidigt...helt otroligt) Regnet öste ner så vi hade det mysigt över en kopp te i husvagnen.

Måndag var det dags att dra vidare mot Grebbestad där vi hade bokat mån-ons natt. Herremingud vilken tur att vi fick hjälp av 4 karlar med att parkera vagnen!! Trångt så in i bängen! Vi hade nog blivit otroligt osams om jag behövt lotsa in honom där...och om Ida skulle vara gnällig ska vi inte prata om ens... Hmmm vet inte om jag är nån husvagnsmänniska... jo det är jag nog, bara jag slipper vara med om parkeringen mm   

Vad hände på måndagen? Jo, Jessica med familj och föräldrar kom till Grebbestad för att hälsa på oss. Jessica och jag gick i samma klass på gymnasiet och så känner vi varandra sen typ 5 års ålder. Hon bor i Gbg nu och jag har i stort sett varit där och hälsat på ett par gånger om året - innan jag flyttade... Härifrån är det liiiite krångligare att ta sig med tåget ner - tyvärr! Men nån gång ska jag göra det... promise Jessica! 

Anyway, så gick vi ner till hamnen och åt middag ihop! Jättetrevligt!! Tack för att ni kom !!

Tisdag tog vi en långpromenad, åt lunch ute, strosade omkring på stan lite.

  

Denna kväll åt vi korv med bröd i husvagnen (nåt måste vi ju äta där...) 

Denna kväll tog Ida sina första krypsteg   nu var det bara att hålla koll på henne - ännu mer...

  

Onsdag tog vi oss ner till Smögen och strosade omkring lite hela dagen. På kvällen gick vi ut och åt en uuunderbar middag! Kostade mycket men såååå gott! Tänkte vi slår på stort sista kvällen på resan. 

Torsdag morgon packar vi ihop och då kom regnet. Regnade hela vägen hem!! Skulle egentligen stannat en natt på vägen, men det regnade nåt så otroligt mycket så vi ville inte börja fixa med vagnen mm - vi sa att vi kör på så länge Ida är ok med det...får stanna om hon blir kinkig. Var väl hemma vid 20,30 har jag för mig. 

Ida har varit så duktig hela semestern!!! Gnäller liksom inte i onödan... 


Ja det var vår resa! Om vi ska köpa husvagn återstår att se...har inga pengar nu, men efter att ha värderat om huset så kanske...


Oj vilket långt inlägg...men ville inte dela upp det när jag väl satt igång och skriva   

Ovido - Quiz & Flashcards