Alla inlägg under mars 2012

Av Heli o Henke - 29 mars 2012 16:28

Har surfat runt på massa olika trädgårds- och inredningsbloggar...och får massa inspiration till vad jag skulle vilja göra hemma!!

 Som det här t ex:

  (bild lånad från http://husprojektdromhus.blogspot.se/ )

En liten odlingsplats till Ida och mig. I mitten kan man ha en liten möbel för en härlig fikastund...

Vet precis vart jag vill ha den...men tyvärr ska det sågas ner massa träd bredvid platsen, så jag får nog vänta med detta tills träden är nere   


Jag ska åka runt på loppisar så fort dom "öppnar". Tänk vad massa kul man kan hitta där   

Undrar bara när det är dags för loppisar... hmmm  måste fråga runt lite! Ska iaf åka till några när jag är nere i Enköping nästa gång.


Av Heli o Henke - 21 mars 2012 18:29

Idag bokade jag och Lisa, min kollega, in oss på en dagstur till Trädgårdsmässan i Älvsjö. 

Härjedalingen hade ett bra pris på den här dagsturen...550 kr från Ljusdal, och den inkluderar, buss, fika på bussen och entré. Startar dock väldigt tidigt, 06,30 och det blir ju ännu tidigare för oss, då vi måste åka strax efter 5 för att hinna till Ljusdal. 

Ska bli en kul dag tycker jag! 

Vill så mycket med vår trädgård och  hoppas kunna fixa lite i år...och att Ida kanske vill hjälpa till. Har ju nämlignen tänkt att hon ska få en egen köksträdgård i sommar   vi ska plantera lite morot, tomat, och sockerärtor...får se hur det ska gå. Hon vill nog jättegärna hjälpa till, men det brukar inte sluta så bra när det gäller henne och mig...grinigt och gnälligt med mamma ska det vara. Men jag hoppas!! 


Sen har ju jag själv massa projekt jag skulle vilja göra, men det får vi se hur mycket vi hinner med av...

* skulle vilja göra nåt roligt av själva gräsmatte-delen...idag är det ju bara en "fyrkant" med lite buskar/träd runt om. Kanske ett stenparti mot grannen vore fint. Sen vill jag ha sandlåda och lekstuga till Ida. I samband med det vill jag ha buskar eller nåt så man inte ramlar ner för kanten ( det är en hög kant mellan gräsmattan och "ytan vi inte använder"...men som jag vill göra nåt av - tex bärbuskar och köksträdgård)


Så den 14 april bär det av mot Sthlm och Trädgårdsmässan, där jag ska få massa inspiration! (tänker fota trädgården innan så jag kanske kan fråga nån kunnig person vad jag kan hitta på för kul ;-) )

Hör av dig om Du ska dit!! 

Av Heli o Henke - 21 mars 2012 18:17

Förra helgen, 9-11/3, var några av mina kära vänner på besök... Agge, Cicci och Åsa  

Vi bokade in denna helg när jag var i Sthlm i december, och den var efterlängtad!!


De kom upp på fredag kväll, då vi hann med att laga middag ihop innan Idis kom hem (farmor hämtade henne från dagis så jag skulle kunna umgås med tjejerna)

Ida gillade tjejerna från första början och den som först fick riktig kontakt var Agge, eller Neta som Ida säger. 

Mysmiddag ihop på kvällen och alla var rätt sega efter jobb/bilfärd, så vi gick och la oss rätt tidigt.

Lördag morgon började med härlig frukost, sen packade vi in oss i Åsas bil, som tog oss till Storhogna. Där hade vi bokat in en DagSpa, med lunch, varsin behandling och em-fika. Vi hann med att bada i poolen och i jacuzzin också. 

En riktigt härlig dag slutade med middag hemma. 

Ida och Henke var på middag hos farmor och farfar, så vi skulle få mysa lite själva...blir ju inte riktigt så om Idis är hemma.... Ida ville inte sova kvar hos farmor, utan ville hem till tjejerna   


Söndag morgon blev det mysfrukost innan "tjejerna" packade ihop och åkte hemåt...Ida ville följa med och blev väldigt ledsen när vi skulle stanna hemma.


Fler såna här helger står på min önskelista   




Av Heli o Henke - 17 mars 2012 12:30

Jobbar lite extra idag, då vi hade problem med ett program på jobbet igår och fick knappt nåt gjort...kunderna måste ju få sitt, så jag kör ut lite kampanjer åt dom idag. Passar på att skriva lite medan exporterna går...


Mera dagens VILL HA blir det idag...

Har så mycket projekt i huvudet, som jag skulle vilja göra. Vet inte om tiden inte räcker till eller om det bara är lathet. Stor orsak är iaf att jag behöver komma iväg till Sundsvall!


Garderob:

RENSA!! Ut med allt ur garderoben, rensa och göra det fint igen.

Har sååå mycket kläder som jag inte använder (eller hittar pga oordning) därför måste det rensas ordentligt, så jag hittar sånt jag vill använda och kommer i.

Har inte gjort klart garderoben från början, det är lite småsaker som saknas och detta skulle jag behöva inahandla för att få ihop det...

* En ordentlig klädstång och en hylla ovanför det.

* Fler förvaringslådor som jag kan lägga under det understa hyllplanet.

* Krokar/hängare för att få ordning på scarfar/bälten och väskor.


Källare:

Gjorde ju i ordning en av matkällarna i vintras, så nu ska det andra få mera lagerhyllor också...men detta kräver ett besök på Ikea och det är ett projekt för sig. Henke vill inte åka dit - än - och jag vill inte åka själv   det är ju 23 mil till S-vall och vägen dit är ingen hit...

Inhandling för matkällare och källare:

* Lagerhyllor till matkällaren

* Förvaringslådor mm

* ELFA-hyllor och skohyllor för fövaring av vinterkläder och mc-/skoterkläder

* Arbetsbänk till tvättstugan (men först måste vinterkläderna bort och då krävs elfa-hyllorna...)


Altanen:

VÅRSTÄDNING !

Vi la dit en filtmatta på ena sidan av altanen där matmöbeln står och vi har bestämt oss för att lägga på matta på resten också. Vill göra en myshörna på den sidan också (la ju ut bilder på lite av det jag skulle vilja ha där) men det krävs både bra planering och pengar.


Sen är det mycket småfix kvar överallt inne i huset...men där krävs mannens hjälp. Det ska sågas till hyllor, det ska borras och fixas. Hmmm tror jag behöver en lektion i detta så jag kan göra det själv   


Dagens VILL HA är alltså: tid och en tripp till Sundsvall   


Det var allt för idag...nu ska jag gå hem och mysa med familjen   




Av Heli o Henke - 16 mars 2012 11:26

Har börjat få lite vårkänslor och börjar planera in lite inredning till altanen/trädgården bla...

Här kommer dagens VILL HA:


En stor golvkandelaber vore hur fin som helst ute på altan...vill ha en i badrummet också :-)  (bild lånad från MIO)


  Ett par däckstolar att mysa i ute i trädgården. Skulle bil fina på det trädäck jag vill ha i anslutning till altanen...men dom funkar även rätt ute på gräsmattan. (bild lånad från IKEA)

    Men den här...aaahhh, tänk att sitta i den med en bra bok, ett glas vin. (bild lånad från IKEA)

   Ett planteringsbord är ett måste till våren/sommaren! (bild lånad, men kommer inte ihåg vartifrån...)

   Några odlingsbänkar ska vi ha i trädgården, två till mamma och en till Ida :-) (bild lånad från Odlingskragar.se)

   

Har fått lite förfrågningar om 40-års present, så det här är väl några tips från mig   


Av Heli o Henke - 16 mars 2012 10:44

Med blåbärssoppa runt munnen och medaljen runt halsen.

Mammas lilla hjärta  var såååå duktig!  



Av Heli o Henke - 16 mars 2012 10:43


Ida åkte Vasaloppet på dagis igår, torsdag...







Av Heli o Henke - 16 mars 2012 10:22

Vi tar den tråkiga nyheten först... Tyvärr blir det ingen bebis i september.

Hade kraftiga blödningar och hemsk smärta i söndagsnatt. Farmor fick komma till oss vid 5 på morgonen för att sova med Ida, och även lämna henne på dagis. Var till läkaren på mån.morgon, men han kan ju inte se nåt, så det var ultraljud som gällde...vilket vi redan hade inbokat till tisdagen för att göra ett KUB-test (kombinerat ultraljud blod test). Den tiden fick vi ta och se om det fanns nåt kvar... Läkaren sa även att om jag fick mer värk så skulle vi åka till östersund på en gång, vilket jag fick på måndag kväll. Ida lämnade vi hos farmor över natten, drog med ilfart mot Östersund. Ambulans mötte oss i Svenstavik (nu undrar ni säkert varför vi fick mötande ambulans - jo, jag hade 4 min mellan värkarna och småblödde bara lite, så det var konstigt tyckte jag...för att ta det säkra före det osäkra ville jag ha hjälp om det skulle hända nåt mer med mig - jag har hög smärttröskel, men detta var precis som när vi åkte in och skulle föda Ida)

jourhavande gyn.läkaren kom och tog ultraljud, såg inget, förklarade läget och vi fick åka hem efter att ha tagit blodprov. Vi stannade på Mc Donalds och åt lite nattmat innan vi åkte hem. Både Henke och jag var lediga på tisdagen, tog ordentlig sovmorgon Fick ett sms på morgonen som sa att det låg ett par muffins utanför dörren, så det blev te, macka och muffins till frukost :-) Tack maria!! :-)

Jag låg mest och vilade på soffan hela dagen, då jag hade sk sammandragningar så fort jag rörde på mig.

Grannen min, sa en bra sak som gjorde att jag tänkte postivit om det här ändå: Det var ju bättre att det hände självmant, än att vi skulle få negativt svar på KUB-testet och behöva ta beslut om "abort" eller inte själva!

Så tack Cecilia !


Vi mår bra efter omständigheterna! Har fått väldigt mycket värmande omtankar...2 dagars gråt av smärta och värk fick ur mig allt tror jag.

Nu ser vi framåt - mot våren, kommande 40-års dag/fest och andra roligheter!!


Kärlek till er alla!


Ovido - Quiz & Flashcards