Alla inlägg under juli 2011

Av Heli o Henke - 30 juli 2011 18:50

Ja då har en vecka av mina två gått...

Åkte till Enköping lördag fm (23/7). Farmor och farfar åkte också ner för att sova kvar en natt. 

Installerade oss hemma hos mummo och ukki på kvällen och hämtade mat från Vita elefanten (thaikrog). Gott så det skriker om det!!!!

Söndag:

Farmor och farfar drar iväg med motorcykeln till båten (dom ska åka till Finland för att hälsa på Mummo och ukki), sen kommer fam Wagenius till Enköping för att ha lite minisemester med oss.

Måndag: 

Mulet så vi bestämmer oss för att åka till Västerås och Erikslund

Hela dagen går åt till att shoppa loss. Köpte lite smått o gott från Ikea, en ny sulky till Ida och så en sväng in på Mediamarkt för att handla grejer till nymobilen. (Männen våra åkte till Bauhaus och Biltema medan vi tjejer gick på Ikea) 


Tisdag:

Finväder så vi drog till Bredsand med konkarongen för lite sol och bad. Mötte upp bror med familj där.

 sol o bad i Mälaren

 mellisdags :-)     

På kvällen kom Mattias och Ville till Enköping... 


Onsdag: 

Familjen Wagenius packar ihop sig och åker hemåt. Tack för att ni ville komma ner och fira lite minisemester med oss! 

Vi andra tar en promenad ner på stan...min idé... ingen bra idé kan jag säga! Varmt så in i h-vete!! Skulle ju gå hem också! Helt slut.

SKulle åka till Åsa på em, men det fick bli ändrat till nästa dag eftersom vi var helt slut efter promenaden. Gick ner till bror och grillade istället. Mycket trevlig kväll!!! 

Efter middagen så tog jag en sväng med cykeln till kusin Henna för ett glas rosé och lite snack. Trevligt trevligt! 


Torsdag: 

Henna och jag drar till Örsundsbro för lite shopping  

Blev lite smått och gott inhandlat på Örsundsbro Färg, Var dags rum oulet och Iittala outlet. Har du vägarna förbi där så stanna till!!

Medan jag var iväg på shopping så åker Mattias och Ville hemåt.

"Äntligen" var vi själva en em/kväll... det är hur trevligt som helst att ha folk omkring sig, men en kväll behövde vi verkligen för oss själva.

När Ida vaknat efter lunch, så åkte vi ut till Åsa med familj. 

Lite fika, lek i sandlådan och det bästa av allt, enligt Ida, var ju kossorna som gick runt i hagen precis bredvid tomten   helst av allt hade hon velat gå in i hagen! 

 

Tack snälla Åsa för härligt besök hos er!!! Synd det inte är oftare vi ses...

På vägen hem stannar vi till på Ö&B för inhandling av krukor, rutschkana och annat smått och gott som var på rea. Sen förbi en pizzeria och hem för att äta.

 nya rutschkanan provas (hemma dagen efter vi kom hem)   

Fredag= hemfärd


Alla dagar blev inte riktigt som jag tänkt...dagarna drog ut på tiden och orken, hade velat gjort mer och hälsat på fler,men det hanns liksom inte med    

Men en helt otroligt fin vecka fick vi och det är jag glad för!   


En vecka kvar på semestern och den blir på hemmaplan   





Av Heli o Henke - 21 juli 2011 21:27

Ja denna vecka har jag jobbat för fullt! Kändes lite jobbigt att kilva upp vid 7 på måndag morgon när jag vant mig att sova själv och vakna vid 10 veckan innan... Har ju sovit i gästrummet pga av att inte bli sparkad i magen av lillskruttan på nätterna. I med örpluggar på natten bara och så snarka på... hur skönt som helst!

Har sovit i gästrummet denna vecka också eftersom Ida hade tydligen kissat i sängen nån natt och Henke har inte bytt sängkläder...ska jag göra det som jobbar? Nope, det ska väl den som är barnledig göra...   jag tänker då inte sova på den sidan det är kiss...

Kan ju säga det att det är inte bytt än...men jag ska göra det imorgon så vi har rena sängkläder när vi kommer hem från semestern!  Annars lär det väl inte bli gjort.


Ja semestern blev lite ändrad för mig nu när jag var sjukskriven. Flyttade fram det en vecka. 

Så på lördag åker vi ner till Enköping och bor i mummos och ukkis hus. Ingen aning om hur länge vi stannar men till torsdag kanske... 

Mattias ska bo i vårat hus medan vi är borta så det blir ordentligt omhändertaget. 

Vad vi ska göra? 

Farmor och farfar åker med ner och bor en natt med oss. Sen ska dom vidare till Finland och Karelen, där dom ska umgås lite med mummo och ukki och åka över till Ryssland en dag. 

Sen hoppas jag väl på att fam Wagenius följer med ner också, så vi har lite trevligt sällskap med oss. Både för Idas skull och för våran egen skull också. 

Vi tänkt att åka till Stockholm en dag och gå på Skansen eller nåt.  Sen har jag fått erbjudande från Viking Line om gratis dagskryssning, vilket vore nice. 

Tror jag ska dra med Maria på en shopping-tur till Västerås på tisdag. Då kan vi inte åka på nån längre utflykt för jag har bokat in fotvård hos bästa Ing-Marie... åååh vad skönt det ska bli! 

På onsdag är det Krögarkväll på stan, så då har jag tänkt vi ska ta oss ner dit för att kika lite.

Lite inbokat, men inte mycket på dagarna. 

Ska iaf umgås med bror med familj - massor!! Och träffa nära o kära så gott det går!! 

Bästa Malin fyller år nästa helg så jag måste ju fixa nån present också...huga. Vad ger man en som har allt?!? 


Ja så ser det ut ... hoppas ni mår gott i sommar!


Kram kram



Av Heli o Henke - 21 juli 2011 21:18

Idag fick jag ett sms-avi från Posten!

Den innehåller en ny kamera och en ny mobil - till mig!!!!! 

Har länge velat ha en systemkamera och det fick det bli...nu när det var ett bra erbjudande med väska och allt.  

En "tycka-synd-om-mig-själv"-present fick bli en ny mobil! 

Min gamla lägger av titt som tätt och den har inte hållit riktigt vad den lovat alls. Känns lite dumt eftersom den bara är 1,5 år, men i och för sig välanvänd...så det kanske var dags ändå... Ja så är det! Det var dags! Ska inte känna mig dum för att jag köper ny mobil redan...den gamla funkar ju inte som den ska! Har redan lämnat in den en gång och den är likadan igen... Så är det med det!

Jag är helnöjd med mina inköp!!! 

Har iofs inte provar nykameran men den ska få sig en inlärning och här ska det semester-fotas av bara den! Ska ha med den överallt!   

Mobilen har jag redan laddat ner Spotify och ska köpa en fm-sändare till bilen så vi kan ha den där också. Fejjan då...hmmm ska byta abonnemang på Telia så det blir billigare att surfa, så det ska bli bra det med   




Av Heli o Henke - 12 juli 2011 22:07

Ja det har ju inte varit nåt bloggande på ett tag...men det har ju sina orsaker. 


Tänkte skriva lite om midsommar o veckan framåt innan operationen.


Kvällen innan midsommar skulle vi ta en AW, för att fira in sommaren och att vi inte skulle ses alla på jobbet förrän efter sommaren. Lisa kunde inte följa med, så jag och Bodil gick till Knuten och tog in lite mat och dryck. Bodil skulle ju köra hem till Lofsdalen så hon fick ju ingen "riktig" AW, men trevligt hade vi ju ändå    

Mera sånt! I like a lot! Sååå trevligt att kunna sitta och snacka massa utanför jobbet!


Midsommarafton hände det massor på byn! Riktigt nice att det händer nåt!! 

Campingen var full av aktivitet hela dagen, dit vi gick runt lunch. 

Kära gamla vänner från Enköping var upp och skulle fira midsommar och fiska lite här uppe under helgen. Pia och Anne: Kul att ses!!!! 

Det var raggarbilar och annat som ställts ut, Therese Holmin (som motivlackat Henkes motorcykel) hade utställning och gjorde kroppsmålning live. Snöskoter-tävling på Ljusnan var det också. 

Sovdags för Ida mitt i alltihopa, så jag gick iväg en sväng med henne så hon kunde få somna, sen satte jag mig på Pia och Annes stug-altan och väntade på att de skulle komma tillbaka, vart dom nu var nånstans. 

Gick hem igen vid 16-tiden för att fira lite midsommarkväll hemmavid, bara vi tre. Mysigt!

På Midsommardagen kom Pia, Anne, Toggan och Tomas förbi på eftermiddagen och åt en sen lunch. Stannade en bra stund och Ida bjöd på kaffe i hennes nya kaffeservis hon fick av Pia  

På kvällen kom mummo och ukki, som skulle stanna en vecka. Det skulle ju bytas fönster och hjälpen kom... ja inte bara därför så klart, dom ville ju umgås med Ida lite också (och oss) 

Jag jobbade under veckan, Henke och Ukki bytte fönster och mummo tog hand om Ida.

Sen vet ni vad som hände i slutet på veckan/helgen...min galla... 


Henke är pappaledig och det verkar funka fint ! Nu är ju jag sjukskriven, och det känns förjävligt, rent ut sagt, att ha ställt till det så...men inget man kan göra nåt åt så klart. Men i allla fall så känns det förvånansvärt bra nu, men orkar inte vara uppe hela dagen, då ömmar det och jag är helt slut i kroppen. Dessutom förstår ju inte lillskruttan att mamma inte kan lyfta henne eller bära på henne. Hon är inte försiktig när vi sitter i soffan heller utan styr o ställer som bara den, så det gäller att hålla om maggen så hon inte kraschlandar på mig  


Nu har jag några dagar kvar på sjukskrivningen och vi bestämde oss för att åka till Sundsvall och hälsa på Marlene, Kalle och Lovis...sitta i bil gör mig ju inget och där ska vi bara vara hos dom o mysa   


Ha det gott i semestertiderna!



Av Heli o Henke - 11 juli 2011 11:57


Gudmor fick besök igår kväll  

   

Av Heli o Henke - 10 juli 2011 15:31

Japp nu är gallan akut opererad... 

Hade gallstensanfall torsdag kväll, började känna av det runt 20-tiden på kvällen. Hade kvar en stark värktablett jag fick när jag var till akuten första gången jag hade ett anfall, vilket var i februari. Stoppade upp den och gick och la mig. Nemas problemas...upp o jobba på fredag morgon. 

Fredag natt kom ett nytt anfall och då hade jag ju liksom inga medel att ta till, så det var bara att liiiida...heeela natten! Somnade väl runt 5 på morgonkvisten och sov sen till halv 11 kanske. 

Var väldigt öm i magen hela lördagen, låg i soffan typ hela dagen så det var ju tur att mummo och ukki var kvar och kunde ta hand om Ida. 

Söndagen hade jag ännu ondare och kunde knappt stå upprätt. Kunde inte ens gå ut och vinka av mummo och ukki som skulle åka hem. 

Ojade mig hela dagen och det bara blev värre och värre. Till slut, senare på kvällen, sa Henke att "nu måste vi in på akuten så du får nått för det där! " 

Kallade hem farmor för att vara med Ida och sen drog vi till akuten här i Sveg. Tempen togs, likaså Kissprov och blodprov. Läkaren kom, gav mig en spruta och skickade mig i stort sett på en gång med sjuktransport till Östersund! 

Resten ska jag fatta mig kort...

Måndag: 

Låg på kirurg mott och eftersom det var fullt så fick jag ligga på ett läkarkontor hela dagen. En sväng ner på ultraljud för att konstatera gallsten mitt på dagen bara. Senare på eftermiddagen fick jag byta avdelning och komma till ett dubbelrum som jag delade med en äldre dam. Fortfarande ovetandes om det skulle bli operation eller inte. 

Läkaren kommer och tittar till mig och talar om att det kommer bli op, när och vilken slags op vet vi inte än. 

Tisdag:

kl 10 kom dom och sa till att det är dags att ta en snabbdusch och åka ner för op. 

kl 17 var jag tillbaka på rummet. 

Det blev titthålsoperation. Men det var ändå en större op inuti magen eftersom gallan var extremt inflammerad. 

Torsdag fick jag åka hem. Henke och Ida kom och hämtade mig så jag slapp sitta på en buss och lida...

Sjukskriven en vecka och så får det bli. Mår förvånansvärt bra, men orkar inte mycket än och gör jag nåt mer så blir magen svullen på kvällen och lite öm.


That´s it. 

Skapa flashcards