Alla inlägg under oktober 2010

Av Heli o Henke - 20 oktober 2010 22:43

Idag, för 4 år sen, träffades Henke och jag förresten   


Jag var på kryssning med några kompisar och Henke var på samma kryssning tillsammans med ett gäng härifrån Härjedalen. 

Inte kärlek vid första ögonkastet tydligen eftersom det tog ett år innan vi sågs igen...haha nä skämt åsido...Hade vi träffats då strax efteråt, så tror jag inte det hade blivit nåt om jag ska vara ärlig.

Efter kryssningen hördes vi per telefon, sms och msn nästan dagligen under nån månad. Jag hade fullt upp med jobb och mitt liv, och så hände en tråkig sak efter nyår som gjorde att jag föll ner under skosulorna... sen började vi höras av mindre och mindre. Hördes av lite sporadiskt bara.

Efter sommaren började vi ta upp kontakten igen...jag mådde skitdåligt och hade kommit in i en depression, Henke hörde av sig och jag sa som det var och att han skulle fortsätta hålla kontakten så jag höll mig "flytande" - vilket han gjorde och det visade mig att han var nåt att hålla kvar i. Till slut bokade jag en tågresa till Mora i oktober, där han skulle komma o hämta mig. Men det var ju liksom 2 månader dit...länge!! 

En dag frågar han mig vad jag skulle göra i helgen...

* Så, för att göra en lång historia kort - 21 sept tog han bilen och körde ner till Enköping och sen dess har det varit KÄRLEK!!! Den helgen kändes sååå RÄTT! Det var verkligen vi två!! Där o då skojade vi lite att "när ska jag flytta upp till Sveg"...några månader senare har jag sagt upp mig från jobb och lägenhet.

Har nu bott här i Sveg i 2,5 år, har en dotter på 1 år och bor tillsammans med mitt livs kärlek!   

Älskar dig Henrik Nilsson... du och jag - för evigt!!

Av Heli o Henke - 20 oktober 2010 22:30

I söndags hade vi lite fika/kalas för Ida...inget stort eftersom hon ändå inte fattar att hon fyller år   

Fina presenter fick hon i alla fall!! 

   "potta-stol"

   bord o stolar

observera björnarna på stolsryggen och som armstöd på potta-stolen...   

sen fick hon en bok, ett pussel, en body, ett gosedjur, sån där man bankar ner pinnar med en trähammare och så en lurig sak som har träklossar som man flyttar på typ vajrar (- äh svårt att förklara...), en leksaksmobil som har lite ljud för sig. Sen har hon fått vinteroverall och en docka tidigare när vi var i Enköping.

Så skickade gudmor ett paket också - en blus som hon hade på sig på kalaset. 

(Hoppas jag inte glömt nåt...ber om ursäkt i så fall...)


Massa gratulationer fick hon också - via bloggen, vykort, sms och facebook.

Av Heli o Henke - 20 oktober 2010 22:10

...tog Ida redan för ca 1 vecka sen, men på sin födelsedag släppte spärren  

Henke o jag satte oss mitt emot varandra och så fick hon gå emellan, vilket hon gjorde...ville liksom aldrig sluta gå fram och tillbaka   

Sen på em när hon sovit middag så tränade vi lite till och så har vi gjort det idag också! Det går framåt om man säger så...men är hon för trött så sätter hon sig pladask på rumpan och kryper till mig istället. Eller så ställer hon sig och gör några benböj upp o ner innan hon sätter sig.


Såg igår att 2 till tänder är på G också...framtänderna i överkäken. Förmodligen därför hon varit så gnällig flera dagar och vill inte släppa varken napp eller snuttis. Vilket påminner mig nu att jag måste slänga en av snuttisarna i tvätten...den  hon har på dagarna släpar hon liksom med sig på golvet när hon kryper fram här hemma. Inte så fräsch just nu om man säger så.


Idag skulle vi till bvc, som vi brukar på onsdagar...men Ida var suuupertrött hela fm så det var ingen idé att dra dit henne... Synd egentligen, för det skulle komma nån från bibblan dit och prata barnböcker...hade kanske varit intressant. Får väl gå dit istället och kolla runt nån dag.


Igår var vi till polisen och fixade pass till Ida, så det kommer väl i början på nästa vecka. 


Idag gick vi ut en sväng på em - det var jättehärligt väder...Henke ringde o sa att han glömt muggen till kaffetermosen så han kunde inte dricka nåt kaffe   han skulle passera Sveg om 1 timme så han undrade om inte jag o Ida kunde komma o möta upp honom och ta med muggen. Självklart gjorde vi det...slängde på oss lite vinterkläder och halkade oss ut...eller jag halkade mig fram. Hatar isiga gator eftersom mina fötter slinter hela tiden och jag har så svaga vrister så jag är livrädd...och gå med barnvagn och vara rädd att dra ner Ida i fallet känns sådär - måste få tag på några bra kängor med bra fäste under sulan!!! Hittade ju ett par idag när jag var in på Sportringen för att köpa vantar till Ida...men dom går på 1500!!!! Inte vantarna utan kängorna.   Känns inte så kul att köpa broddar...men det är väl det jag har råd med. Hör ni nån ute på Sveg som låter "klick-klock-klick-klock" så är det bara jag som kommer gående   


Av Heli o Henke - 19 oktober 2010 08:14

Grattis vår älskade dotter på 1 års dagen!!   


  

Av Heli o Henke - 18 oktober 2010 13:51

...vid 3-tiden, för ett år sen, startade allt!  

Värkarna satte igång   

Hade haft känningar redan på morgonen, så jag klev upp före Henke, duschade och packade i tron om att vi skulle få åka iväg... men allt stannade upp efter ett par timmar. SEN, vid 15-tiden, kom en riktig värk och då förstod jag att NU händer det grejer. 

Shit alltså...10 min mellan värkarna...ringde förlossningen i Östersund (ja jag var liiite smått nervös att ha 19 mil till bb!!!) Henke sa att vi måste äta nåt så jag orkar med förlossningen...han drar iväg till ica och handlar korv och makaroner (!), lagar till maten och jag får i mig lite i alla fall - "ät makaronerna i alla fall så du får i dig kolhydrater och orkar längre" säger min kära sambo...snällt men mat var inte det jag tänkte på riktigt, men gjorde ändå som han sa. Han åker sen iväg till sina föräldrar och byter bil, så vi har en bättre bil att åka i nu när det var lite skitväder (snöblandat regn). Vi packar bilen och drar iväg, klockan är nu 19. Under bilfärden satt jag bara och andades och kollade på klockan för att räkna minuter...4 min mellan värkarna och vi har precis åkt ur Sveg.... hmmm ska vi kanske förbereda dom att skicka en ambulans att möta oss??? Nä det ordnar sig nog tänkte vi båda två...

1 timme och 45 min senare är vi inskrivna! Kändes faktiskt inte som en så lång bilfärd...otroligt nog! 

Kvällen går till att ta lite prover och se så att bebben mår ok därinne. Sen får vi flytta oss till förlossningsrummet. Där fick jag akupunktur och lustgas. Vet inte om akupunkturen hjälpte så mycket eftersom jag drog lustgas så mycket    sluddrade lite ett tag sa Henke...och det kände jag ett par gånger. En sköterska kom in genom dörren och jag såg henne som i en dimma...tror jag ska vila lite från slangen ett tag   

Fick epidural, nån gång på natten, så det lättade bra mycket! 

Själva krystvärkarna började 04.15 (imorgon bitti, för ett år sen)....och Ida är född 04.39, måndagen den 19 oktober   


Av Heli o Henke - 8 oktober 2010 13:06

...för Willie Lees, som Idas farbror Mattias spelar ståbas i   

Ida har rockat loss till Willie Lees ända sen hon låg i magen.

Då, i magen, så var det en gång de spelade här i Sveg och vi var o tittade...jäklar vad det rumlades runt i magen  Nu när hon hör/ser dom så ler hon och börjar dansa...sen ser hon ju självklart favvo-Mattias och då blir hon ju också glad   


Av Heli o Henke - 8 oktober 2010 10:20

Igår, torsdag, så hade jag läkarbesök på morgonen och Ida skulle jag lämna i sängen med pappa...trodde ju hon som vanligt skulle vakna vid 7,30, men det blev ingen reaktion alls när min klocka ringde. Inget hörde jag heller innan jag åkte... skönt att både pappa o Ida får sova lite då.

Efter läkarbesöket åkte jag till apoteket för att hämta ut medicin...pengarna räckte inte så jag åkte hem för att föra över lite - dom sov fortfarande! Åker tillbaka till apoteket, kör en vända till återvinningen och när jag kommer hem så sätter jag på en kanna kaffe. Alldeles tyst är det uppe i sovrummet än!! Går ner i tvättstugan och hänger upp tvätt - för den hade jag ju slängt igång innan jag åkte till läkaren. När jag kommer upp från källaren hör jag steg i trappen...Klockan är nu 11!!!! Ja, gårdagens spruta tog hårt på lillfisen! 

Febrig hela dagen och lite småkinkig...eller inte småkinkig utan mer snuttig och ville bara mysa hela tiden. Snuttisen lämnade hon inte en sekund! Lilla hjärtat   


Igår kväll var det "tjejkväll" här i byn. Ett par butiker som hade kvällsöppet och lite erbjudanen. Henke jobbar ju kväll och jag ville inte ta med Ida. Frågade om kanske farbröderna kunde vara hemma med Ida medan jag var ut en liten stund. Inga problem! Jag var borta ca 1 timme och det hade gått jättebra! Lite trött på slutet men det var ju också läggdags för henne... Kommer nog fråga grabbarna fler gånger eftersom det gick så bra...Ida har ju lindat dom runt sitt lillfinger   


Vad händer idag då...inte mycket tror jag, har biverkningar av medicinen så jag mår skitdåligt, men det måste ju gå ändå. (berättar mer om medicinen mm en annan gång) 

Idag kommer Marlene och Lovis till Sveg och hälsar på, så vi ska väl hitta på nåt kul under helgen. De kommer för att fira Idas 1 års dag, så jag kanske måste baka nåt gott. 


Ha en bra helg allihop! 

Av Heli o Henke - 6 oktober 2010 15:24

Idag har vi varit till bvc och gjort handavtryck    Ida kladdade på - utan förkläde - vilket inte var så lyckat...hoppas färgen går bort i tvätten! Typiskt mamma att glömma sånt...(men vi hade lite stressigt eftersom vi skulle hem och äta och hinna sova lite innan vi skulle tillbaka till bvc för att ta spruta) 

Vi fick till ett jättefint tryck som jag nu har ramat in! Den ska få hänga i Idas rum.


När vi var klara så åkte vi hem och åt...såg sen att Ida inte skulle hinna sova nåt innan vi skulle åka igen, så det var bara att försöka hålla henne på gott humör - vilket inte var några problem faktiskt. Hon har varit lite hängig idag, men inte gnällt nåt ändå. Pappa följde med till bvc också, vilket nog var skönt för mamma! Usch gillar inte dom där sprutorna! 

Ida fick sitta i pappas knä, medan jag försökte underhålla henne så hon inte ser sprutorna... gick helt ok! Men andra sprutan gör ju lite ondare så den grät hon till ändå så klart... 

Ska tillbaka till bvc för 1-års läkarkontroll om en vecka, den 12/10.

Sen åter igen en bokad tid för spruta den 25/10, men då är det Twinrix inför Thailandsresan - som hon måste ta 2 st innan vi åker och sen 1 till inom ett halvår. Jag måste också kolla upp mina vaccinationer...har ju bara tagit Havrix, som den hette förut och det är endast Hepatit A eller B, Twinrix är ju för båda...så jag har inte totala skyddet och den borde jag väl ta när resten av familjen har det.


Just nu sover Ida för fullt, vilket hon gjort ända sen vi kom hem från bvc för snart 2 timmar sen. Ev lär hon väl få lite feber av sprutan, det har hon fått av dom tidigare i alla fall... 


Får se om det blir träning för mig ikväll...inte så taggad för det, dels för vädret och sen dels för att både jag och Ida är lite hängiga i humöret idag av olika skäl. Sen har jag ju faktiskt inte frågat farmor om hon kan vara barnvakt heller...och vill egentligen inte göra det heller...tänk om mammas lilla hjärta får feber ikväll och jag inte är hemma. Ja får se hur det blir med kvällen. 


Har varit och hämtat in massa ved, så nu ska jag ta o elda lite! Myyysigt! 

Ha det gott! 

Ovido - Quiz & Flashcards