Alla inlägg under juni 2010

Av Heli o Henke - 30 juni 2010 15:48

Jahapp då ska jag ta o sammanfatta Idas o min Finlandstripp vi var på för typ en månad sen...

Resan började efter lunch tis den 1/6...sa hej då till pappsen och drog iväg mot Enköping där vi skulle bo en natt. 

Ida somnade efter ca 30 min och vi hann till Rättvik innan hon vaknade. Kanon! Där tog vi lite mellis...

  

Sen gick resten av resan ner till Enköping helt ok! Lite gnäll ibland men det är ju så...ska man inte äta, så är det blöjbyte eller övertrött. 

Onsdagen då... ja då ville mamsen hinna ner på stan lite så Ida fick vara med Ukki den tiden. Hem o äta, packa bilen och så dra iväg mot Sthlm och båten. Är ute i väldigt god tid som vanligt IFALL det skulle hända nåt och nu hade vi ju även lillfisen med oss och då vet man aldrig om man måste stanna o byta blöja eller nåt.  Vad händer?? Jo, vid Kista så är det totalstopp i trafiken!!! 2 olyckor runtom så alla åker denna väg... hann vi till båten? NOPE! Satte oss på väntlista på båten mot Åbo istället och den kom vi med på. Båtresan med lillfisen gick jättebra, det var i stort sett bara att mata och gå o sova för hela konkarongen eftersom det var tidig landgång dagen efter...

I Finland sen så gick allt jättebra med Ida, hon var väldigt lättsam att ha med. Det tog väl ett par timmar extra att köra från Åbo till mormor - Hennes pauser passar liksom inte alltid in på våra pauser...men det gick bra! 

I Värtsilä var vi sen torsdag kväll till måndag morgon.

   Ida och Gammo (gammelmormor)


Där ville alla träffa lillfisen (och oss andra lite grann) så det var främmande i stort sett varje dag. Gammo hämtade vi "hem" både lördag och söndag så hon fick lite miljöombyte. 

   Här sover Ida o jag :-)


Drog iväg mot Helsingfors vid 8 på morgonen, stannade ett par gånger för fika och mat (och Idas blöjbytarstop). I H-fors var vi runt 15,30 och båten går 17,30 så vi parkerade på stan och gick en sväng, gav Ida lite mellis så hon klarar sig tills båten går. Finväder så vi satte oss ute på däck för en öl, och tittar på den härliga utsikten.

    

Matdags för oss och egentligen sovdags för Ida men somnar hon?? Nej det var ju så mycket att titta på ju...

Gick ner till hytten efter vår middag för att ge Ida kvällsvälling och natta henne. Hon somnar rätt fort. Ligger i egen säng och myser en stund med Tiger, bökar lite och så vips så sover hon. Vaknar dock väldigt många gånger på natten...

Back in Enköping på tisdag fm. Äter lite mellis och jag lämnar Ida hos mummo o ukki för att ge mig iväg till Hälla (Ikea o andra affärer...) Spenderade säkert 4 timmar där i min ensamhet....I like! :-)

På vägen hem tänkte jag lämna lite blod på Närtappen, går in och frågar om det är ok för det var några år sen...inga problem! Fyller i alla papper, så lämnar jag dom i kassan...säger att jag inte visste vad jag skulle fylla i där det stod nåt om man varit gravid under denna tid man varit borta från blodgivningen. Jag skulle skriva i vilket år hon var född. 2009 sa jag. Hmmm hur gammal är hon? snart 8 månader... NEJ det måste ha gått 9 månader ju säger personen i kassan. #"##&/%/U%&#".....my gooooood. Nu när jag äntligen var på plats och inte var sjuk eller gravid (som jag varit dom gånger jag kunnat förut) Jaja det var ju bara att gå därifrån :-(  Bättre lycka nästa gång!


Åkte istället till Monika och hälsade på några minuter innan det var dags att åka hem till lillfisen och natta henne...sen var det packa bilen som gällde! 

Hemfärd onsdag morgon! som gick bättre en nerfärden! Ida sov  som en stock så jag brassade på ända till Rättvik, gav henne lunch (själv tog jag en kopp kaffe o en bulle) och så åkte vi vidare. Stannade i Mora för Ida blev jättekinkig - supertrött... gick in på Kappahl mm och sen när jag såg att hon inte orkade längre så satte vi oss i bilen och så sov hon ända hem! 


Kul resa! 

Tack mummo o ukki för den första Finlandsresan Ida gjorde! 





Av Heli o Henke - 23 juni 2010 12:33

Har inte varit o vägt Ida på ett tag så det började bli dags att ta en promenad dit. Åh vad jag tycker det är tråkigt att det är mitt i hennes sovtid, men det är bara att gilla läget. Idag somnade hon innan vi kom dit, och vi var först in...bara att väcka lillfisen. 

Vad blev det för 8 månaders vikt då?

Vikt 8040 g och 70 cm lång. Börjar ju bli stora tjejen nu   


Ingen idé att stanna kvar o umgås med de andra mammorna o barnen, så vi gick bara ner en trappa för att säga hej till farmor som jobbar på sjukhuset några veckor under sommaren. Sen var vi även och sa hej till gammelmorfar som ligger på äldrevården där på samma våning som farmor jobbar. Han var vaken så han blev jätteglad att se oss. Blev ingen lång vistelse eftersom Ida började gnälla som bara den. Lovade honom att komma tillbaka tillsammans med gammelmormor och ta en fika med dom. 

Gick ner mot centrum och tänkte att Ida skulle somna på stört...men icke! Låg o gnällde och snurrade lääänge! När vi gick in på Sportringen outlet, så blev hon i alla fall tyst o stilla och efter ett tag så somnade hon gott. 

Jag köpte mig en ny fleecejacka och en fleeceväst - verkar behövas denna sommar   sen suktar jag efter ett par låga Converse, men vet inte om jag har råd att lägga dom pengarna just nu...


Nu har Ida sovit i 1,5 timme så hon vaknar väl snart. Då är det dags att ge henne lite mat...hmmm undrar vad det ska bli för gott idag... tror det får bli makaroner med skinkstuvning. 


Ikväll ska jag till Anna och dricka lite vin   ska bli skönt att komma iväg o snacka lite skit, kanske kommer energin tillbaka efter ikväll! 


Ha en bra dag!

Av Heli o Henke - 22 juni 2010 11:20

Är helt tom i huvudet o kropp efter helgen så jag får återkomma om dopet senare. Har heller inte så många foton att bjuda på eftersom jag själv inte tog några kort, väntar på att få in lite från olika håll.

Det jag kan säga nu är att dopet gick bra! Inget bra väder så vi fick ha det inomhus, men det gick ju lika bra det. 


Som sagt, återkommer...om både dop och Finlandsveckan när jag får tillbaka orken.


Midsommar i helgen...inget planerat och så ska det förbli!



Av Heli o Henke - 17 juni 2010 19:52

Har inte hunnit med att skriva om Finlandsresan ännu...men den kommer nästa vecka - Promise! Detsamma gäller om dopet! 

Har haft det styrigt värre med massa fix inför helgen så jag har inte orkat bry mig om bloggen alls. Skrev lite dagbok i Finland så jag inte glömmer nåt   


Denna vecka har det varit massa dopfix till o från. I söndags sydde jag i alla fall klart dopklänningen! Ida kommer bli så fin på lördag!!

Tack Lina för all hjälp! Utan dig hade jag aldrig ens tänkt tanken på att sy en egen klänning   undrar var höstens projekt ska bli på syjuntan...?


Idag, av alla dagar, bestämmer sig lillfisen sig för att vägra sova och vägra vara utan sin mamma...gick jag en meter med ryggen emot henne så blev det gallskrik. Inte mycket gjort idag alltså! Jag som skulle fixa klart det mesta så jag hade morgondagen lite lugnare - men icke! Dessutom blev det extra lång dag för Henke, han kom inte hem förrän 17,30. 


Idag skulle jag även få köpa mig nya dynor till altanmöbeln (behöver verkligen nya för de gamla är både skitiga och svarta mögelprickar på dom...uuuuhhhh vill inte ha dom!) När jag var till Finland så hade det varit nån försäljare här i Sveg och skulle komma tillbaka senare. Ringde till chauffören och han sa att han skulle vara i Sveg som idag, mellan 16-18. Ida styrig och jag ville att Henke skulle vara med så vi gick dit till 17,30...tror ni han var kvar??? NEJ! Fy fan vad arg jag blev...sjävklart ska detta hända denna dag som redan gått åt pipan!  Hur ska jag nu få nya dynor? Dom som finns, finns på Jysk och är fula...vill inte ha! Måste väl ringa o höra med denna man igen o fråga om de kan skicka dynorna till mig för jag har sett dom i katalog och jag tror dom är fina även i verkligheten! 


Jahapp nu ska jag äta lite mat, ta ett glas vin och så baka lite tror jag, nåt måste jag ju göra så jag inte ha allt till imorn   


Dop...och bröllop...väntas på lördag alltså! 



Ovido - Quiz & Flashcards