Alla inlägg under mars 2010

Av Heli o Henke - 23 mars 2010 20:00

YES!!! Vi köpte bilen vi var o titta på i söndags kväll!!

Det var väl tur den var fin o allt...annars hade vi varit sura och griniga för vi var tillbaka i Enköping 00,30 på natten.


En BMW kombi är det...mörkgrå. Jättefin!

Vi åkte vid 20-tiden mot Täby. Ida stannade hemma med mummo och ukki, hon sov när vi åkte och vaknade när mummo kom hem från vattengympan vid 21. Ringde efter 21 nån gång för att kolla läget och allt var så bra så! Ida låg i sängen och pratade och mummo och ukki låg bredvid och myste. Ida fick sen mat  och somnade om så fint...

Vi kom alltså tillbaka till Enköping och mina föräldrar på natten, sen var det bara att försöka sova några timmar innan vi skulle åka hemåt. Tänkte vi startar direkt när Ida fått sin frukost, vilket blev vid 8 tiden.

Henke skulle köra hem första biten, sen skulle vi byta men han körde visst hela vägen hem...såg hur han njöt av att ha en bil med lite mer kraft i!   


På vägen fick vi ju stanna flera gånger...första stoppet var redan bara några mil från Enköping - byta bajs-blöja... man har ju ingen koll på vart det finns bra toaletter med skötbord   men kom på att det fanns ett Ica Maxi innan Uppsala. Nästa stopp var för vår skull då vi ville ha nåt att äta - det blev yougurt och korv i Tönnebro, sittande i bilen så det inte skulle ta för lång tid. Tog även upp Ida så hon inte skulle bli kinkig av att ha suttit för länge.

Mat skulle ju lillfisen också ha, så det blev precis i rätt tid när vi var i Järvsö. Åkte till MC-butiken och Henke gick in där medan jag matade Ida. När det var klart så behövde jag låna butikens toalett, så Ida satte sig fram med pappa. Vad händer...jo hon börjar ju stånka o stöna...åh nej nr 2 igen?!?! Jajamensan!! Åkte vidare mot Ljusdal där de har en rastplats - med skötbord!!  Happy happy!!

Nu då...kan vi få åka ända hem utan nåt mer stopp???!!! Det är ju bara 10 mil kvar!!! Jodå, Ida är lite kinkig pga trötthet, men somnar snart och vaknar när vi är i Sveg.

Stannar till vid statoil för att tvätta bilen, såg ju förjävlig ut efter all snöblask...

Lyckliga familjen med ny och fin bil är hemma igen   


PS jag fick äntligen provköra bilen idag...och den är superduper skön att köra!


Av Heli o Henke - 21 mars 2010 15:34

Jahapp, då blev det en Enköpingshelg i helgen... ska kolla på bil i Sthlm idag, söndag, så vi åkte mot Enköping lördag fm. 

Skulle äta middag hos mummo och ukki när vi kom på kvällen, och morbror Kimmo med familj skulle komma dit (de visste inte om att vi skulle komma till Enköping). Middagen ändrades till att vi skulle till Kimmo istället så de slapp klä av o på barnen. Henke och ukki gick dit i förväg för de skulle hämta lite thaimat...Alvina springer och öppnar dörren i tron att mummo o ukki kommer, men får se Henke istället... "Henke" skriker hon och springer iväg :-) Kul med överraskningar !!


Idag, söndag, tänkte jag att vi skulle ta en långpromenad i ett härligt vårväder, men tji fick jag...världens snöväder är det! Mindre kul! Så idag har vi bara varit på Ica Maxi och handlat mat och blöjor till Ida.

Vi har inte sagt till nån att vi ska till Enköping, dels blev det bestämt hastigt o lustigt i fredags kväll, och dels vet vi inte när vi ska iväg o kolla på bilen på söndag.

Messade Anne vid 12tiden idag och sa att vi är här, så hon äntligen kan få träffa Ida (hon kunde inte komma när vi var här i november). Hon och hennes mamma Leena var här på en fika lite snabbt. Nu väntar vi bara på att killen som ska sälja bilen ska komma hem från fjällen så vi kan åka o kolla på bilen och förhoppningsvis köpa den!!

Lite roligt var det när Henke ringde på annonsen i torsdags, och sa att han ringde från Sveg så det var ju en bit till sthlm för att kolla på bilen... killen säger då "va? Sveg? Jag står på OK i Sveg på väg till Funäsdalen..." Tyvärr hade han inte bilen med sig då...

Håll tummarna att bilen är fin (ja o allt annat som den måste vara) och vi köper den!!


Åker hemåt tidigt på måndag morgon! Med en nybil förhoppningsvis ;-)




Av Heli o Henke - 16 mars 2010 09:14

Ja då har helgen dragit förbi igen...alldeles för fort som vanligt!

i fredags kväll kom Idas mummo, ukki och kusin Filippa upp till oss för att umgås hela helgen.

När de kom så tog vi oss lite varma mackor och bara satt och prata. Lets dance var det också, men den orkade dom inte titta klart på så de gick o la sig redan vid 22. Jag väntade på att Henke skulle komma hem efter 22 nån gång så vi tittade klart på Lets dance och gick o la oss direkt efter det.


Lördagen bjöd på finväder! Jag, Ida, Filippa o mummo tog en promenad till Dollar store. När vi kom hem från Dollar så var det dags för Ida att äta, så vi tog det lugnt en stund. Medan vi var på promenad så tog Henke och ukki en sväng på skidor och efter det drog de iväg till Lillån med skoter för att börja elda lite, plus att det behövdes göras lite spår med skotern så vi kunde ta oss fram.  

I Lillån grillades det korv för fullt när vi kom dit. Det gick inte att dra Ida i pulka där så vi blev inte så långvariga. Hon var även väääldigt trött och det gick inte att söva ner henne överhuvudtaget. Hon somnade gott i bilen hem iaf...

På kvällen var vi bjudna till farmor o farfar på middag, och så tittade vi på Melodifestivalen. Vi gick hem under röstningen för Filippa var jättetrött, så vi tittade klart hemma. Bra låt som vann, men både Filippa o jag hade ju röstat på Pernilla Wahlgren - schalgernörd som jag är   


Ingen sen kväll ikväll heller - frisk luft gör en trött   

   Promenade i finvädret

   sötnos

   Filippa får massa pussar av Ida


På söndagen var det också finväder!

Jag, Ida, Filippa och mummo åkte till badhuset på fm.

Ida gillade verkligen att bada! I början såg hon lite fundersam ut vart vi hamnat nånstans, låg i vattnet en stund tills ida såg ut att börja frysa, så mummo lindade in henne i handduk och satt med henne, medan Filippa och jag åkte vattenrutschkana ett par gånger. Hämtade kameran för att fota Idas premiär i badhuset och gick i vattnet med henne igen - då sprattlade hon med benen som fisken i vattnet   

På em åkte vi ut till Lillån igen för att grilla och då var vi ute på isen istället. Grillade hamburgare o korv, tog oss lite fika och så åkte vi hem. Ida vet inte ens om att vi varit där - hon sov hela tiden! Måste blivit trött efter badhuset   

    

Riktigt mysigt i badhuset! Det ska vi verkligen göra om!


Filippa, mummo o ukki åkte hem på måndag morgon. Bra att åka hem då så man

slipper helgtrafiken till/från fjällen...




Av Heli o Henke - 9 mars 2010 18:35

I helgen som var så var det Brickan Rally här i Sveg. Henke "jobbade" där som nån slags funktionär...fråga mig inte vad han gjorde, men nån slags tidredovisning var det iaf. Det var jättehärligt väder men blåste rätt ordentligt. Ida och jag tog oss ut med vagnen och gick till Ica och handlade lite.

På söndagen gick vi en promenad hela familjen och gick då till Sportringen. De har en outlet på Folkan och jag ville kolla lite på nån jacka. Har ju ingen bra jacka som jag kan ha när det är lite varmare ute - jo sommarjacka men det kan jag inte ha nu... Hittade en skaljacka och frågade lite snyggt om de kommer sänka priserna ännu mer under veckan, eftersom det är sista veckan de kör ouleten. Men nej, det skulle dom ju inte   åååhhh jag som har kasst om pengar och jackan gick på 1000 kr. Hängde iaf undan den för att tänka på saken.

Igår, måndag, när jag kom hem från jobbet så frågade jag Henke vad de hade gjort på fm... jo de hade gått brorundan och så hade de köpt en present till mig på vägen hem... Det blir en tidig födelsedagspresent, säger han och så tar han fram en Sportringen påse och där i ligger min jacka!!!! Gissa om tårarna sprutade på mig!!! Shit vad glad jag blev!

Nu är den "lite" tight om magen, men ännu en push för mig att få bort den!!! Nu kämpar jag på för att gå ner i vikt...jackan finns i tankarna hela tiden och jag vill att den ska sitta snyggt på mig så fort som möjligt !!   


Tack än en gång för jackan Henke! Älskar dig!!!   

lovar att inte kräva nån mer födelsedagspresent när det väl är den dagen   


Nu kan jag spara ihop lite pengar för att köpa dom där byxorna jag vill ha istället! Ett par Lundhags-byxor som går på 1500 kr. Sååå snygga och enligt Henke, som har ett par, sååå sköna! Ska inte köpa nåt billigt skit längre för nu när jag bor här i Sveg så behöver jag bra kläder, så jag tänker ta den kostnaden!




Av Heli o Henke - 9 mars 2010 18:25

...ja inte min vikt utan Idas   


Idag hade vi tid på BVC för vägning och mätning...vi fick ju inte gå på den öppna vägningen förra veckan för jag var sjuk och Ida snorig.

Eftersom jag jobbade på fm så fick Henke gå dit     han har varit med på MVC och nån föräldraträff men inte på dessa vägningar. Kul för honom att få gå dit själv tycker jag ! Han kände sig nog lite stolt om jag känner honom rätt   


Så dagens siffror: 6865 g och 64 cm lång, huvudmått 42,3

Lilltjejen växer o frodas helt enligt kurvan!


Nästa gång vi ska dit är det dags för 5 mån koll...och då även ta 2 sprutor! Usch jag gillade inte det jag, men det är bara att sitta och titta på när lillfisen gråter för full hals och sen försöka trösta henne så gott det går.

Vi har inte fått någon tid ännu, men hon blir ju 5 mån nästa fredag så det lär väl vara runt det datumet.




Av Heli o Henke - 9 mars 2010 18:11

Tänk att gå o jobba på ett jobb där man måste hålla tungan rätt i munnen så man inte gör fel - och har inte jobbat på 7 månader... huga!!!

Detta har hänt mig nu...mitt gamla jobb behövde lite extrahjälp och det tackar man inte nej till - man lever ju inte lyxliv som mammaledig precis  

men det tar ju ett tag innan man kommer in i jobbet och man vill verkligen inte göra fel!! Då vill dom ju inte ha tillbaka en...och jag hoppas ju få hjälpa till så mycket som möjligt när jag kan.

Det funkar när Henke jobbar kväll, då jag kan jobba några timmar på fm. Men det beror helt på när han kommer hem på natten, för jag vill inte att han bara ska få sova några timmar för att sen vara uppe med Ida tills han ska åka o jobba igen - det blir en livsfara i trafiken och det vill vi ju undvika!


Nu har jag iaf jobbat lite och det känns rätt skönt att få komma ifrån och bara vara vuxen. OCH Ida får vara med pappa, vilket är sååå bra för båda tycker jag! Tror Ida tycker det är rätt skönt att få vara ifrån mamsen lite,  för det lär ju vara tråkigt med samma människa dag ut och dag in...samma rutiner och samma mamma    men hon blir glad när mamma kommer hem från jobbet iaf!


Får se när Henke kommer hem inatt om jag kan gå iväg några timmar imorn igen. Han sa att det blir tidigt men det där vet man aldrig...kan ändras många gånger.



Av Heli o Henke - 4 mars 2010 09:12

Grattis Marlene och Kalle till lilla Lovis som föddes igår !!!

Vi längtar tills vi får/kan komma och snusa på Idas kompis   


Kram Ida Henke o Heli

Av Heli o Henke - 4 mars 2010 09:09

Grattis farmor på födelsedagen!! Vi ses ikväll


Kram Ida

     

Ovido - Quiz & Flashcards