Alla inlägg under december 2010

Av Heli o Henke - 30 december 2010 15:44

Imorgon bitti, fredag och nyårsafton alltså, packar vi bilen och åker till Sundsvall. Vi ska fira in det nya året med Marlene, Kalle och Lovis. Blir nåt gott att äta och dricka, sen tittar vi på fyrverkerierna från altanen tänker jag. Tror inte vi ska köpa några egna i alla fall. Klädsel blir "kom som du är", vilket innebär att man får ha myskläder på sig   skööönt ! 

Vi åker via Birsta och går på Bauhaus innan vi åker vidare till Njurunda (har jag för mig det heter där dom bor...) Måste köpa lite grejer, dels ett räcke till övervåningen. Börjar bli dags nu! Sen på lördag kanske vi åker och hälsar på Henkes moster. Söndag är i alla fall shoppingdag i Birsta City! Måste köpa lite kläder till Ida på rean, sen in snabbt på Ikea och ta det jag har på listan bara...vilket Henke inte tror på. Men så ska det bli, orkar inte trängas med folk...

Hemfärd efter shoppingen. 


Jag har inga nyårslöften...det löftet jag har är det som jag påbörjade i höstas och det räknas ju inte   


GOTT NYTT ÅR !

Av Heli o Henke - 30 december 2010 14:18

Läste precis min vän Mias blogg och snor en del av hennes text...(hoppas att det är ok Mia!! )


"Vi borde bli bättre på att le mot kassörskan, tacka busschauffören för körningen, skicka ett uppskattande sms till en vän, säga att våra barn är fantastiska och att kollegans nya frisyr är grym. Små, små ord i vardagen som höjer trivselnivån och vårt välmående.


All energi du skickar ut får du tillbaka. Du väljer själv vilken sorts energi.


Så vänta inte – le mot en person som ser ut att behöva uppskattning redan idag. Det kommer att löna sig! När den positiva spinnen sätter igång är det lättare att hitta positiva energikällor, att hitta gladare tankar och mysigare vinklingar på saker och ting."


Fantastiskt bra skrivet av Mia tycker jag och detta är något man verkligen ska tänka på!

Jag för min del började "välja ut" mina vänner för några år sen. Dom som bara var/är negativa hela tiden gjorde ju att jag själv tänkte negativt...och det är inte kul! Kan ärligt säga att jag varit en sån person jag med, till och från men började mer och mer tänka på hur JAG vill ha det och hur jag vill må. Sållade alltså bort såna människor, och fokuserade mer på dom som var positiva. Idag är jag mer positiv än vad jag någonsin har varit, det har ju mycket att göra med att jag träffade Mannen i mitt liv och flyttade till ett ställe där jag trivs otroligt bra! 


Gott slut på er!    

Av Heli o Henke - 27 december 2010 23:46

Idag var vi ute på premiärtur med Idas nya pulka. Så tittade vi på pappsen som skottade snö.

På em kom farmor och hämtade Ida för en tur med sparken.

Ett par foton från denna dag...

  

  

Av Heli o Henke - 26 december 2010 16:39

Resan var inte fullt så hemsk som det verkade i förra inlägget, men jag tänkte jag tar det "tråkiga" först... 


Här lite av vad mer vi gjorde under semestern...

På morgnarna kom ukki och hämtade Ida när vi skulle äta frukost, han gick ut på promenader medan vi satt och åt   Ida fick välling på rummet, så det var bara skönt att äta i fred... hon ville ju bara springa iväg hela tiden.


Ett par nätter sov hon hos farmor och farfar, när vi var ut på krogen.


Mummo och ukki tog med Ida på promenader titt som tätt.


Alla hjälptes år helt enkelt   


Ida charmade all personal på hotellet och även dom vi träffade ute på stan på kvällarna. När hon såg nån servitör/servitris så började hon skrika efter dom eller sprang mot dom och bara skrattade. Dom tog upp henne och lekte med henne. 


En dag var vi ut med speedboat till några öar utanför Phuket. Ida stannade hemma med mummo och ukki den dagen. Vädret var inte det bästa, regn och blåst, så båtresan var lite skumpig...alla fick varsin åksjuketablett innan avfärd    ingen fara på taket alls, men vem vet vad som hänt om man inte tagit tabletten. 

Vi var ut till Maya bay, snorklade utanför Phi phi islands, lunch på Phi phi i strålande solsken, som snabbt övergick i ösregn, vilket gjorde att vi inte kunde gå runt på ön och titta. Det var tråkigt att jag inte kunde gå till hotellet jag bott på och stranden på andra sidan ön där vi badade. Men så är det ibland...


En kväll åkte vi in till Patong på middag och så var det tänkt lite shopping, men där är dom ju galna säljarna, så det var ingen idé. Jobbigt bara   shoppingen tog vi i Karon istället. Jag, bröderna Nilsson och farfar stannade kvar för att kolla in nattlivet i Patong och visa grabbarna Bangla road, som är en gata med massa barer...och dansande thailändskor på bardiskarna mm.  Stannade inte så länge.


Henke och jag tog en middag bara vi två och slog på stort. Plankstek och en flaska vin till det. Mmmm gott!!! (men dyrt för att vara Thailand...svenska priser på maten och vinet dyyyyrt) Efter det gick vi och hämtade Mattias (Kricka låg i magsjukan) och gick ut på krogrunda. Stannade på en bar som inte hade några tjejer hängandes runt en, men dom kom dit när de andra barerna stängde - vi var de enda gästerna på den gatan... På hemvägen skulle jag ju stajla lite och göra "svanhopp" mm...vilket resulterade i vrickad fot och den andra foten vet jag inte vad som hände med... kunde i alla fall inte gå. Henke och Mattias fick stötta mig - fruktansväd smärta!!! Fy... dagen efter låg jag i sängen hela dagen, kunde knappt ta mig till toaletten. Tur var att det var i slutet på semestern. Henke fick hämta mat åt mig på kvällen. Andra dagen efter händelsen tog jag mig haltandes ner till stranden i alla fall, men att gå i sanden var smärtsamt. Rörde mig inte långt från stolstolen den dagen. Gick och åt lunch och sen vidare till hotellet. Ida och jag stannade där och Henke kom med mat till mig även denna kväll. Tredje dagen, vilket även var sista dagen för oss, stannade Henke och jag vid poolen. Ida var iväg med mummo, ukki och farmor, som delade på barnvaktandet. Kunde ta mig ut från hotellet en bit på kvällen i alla fall och sen hämtade vi mat och åt på rummet. Fick be mummo gå och köpa mig ett par foppatofflor som jag skulle ha på hemresan...fick ju inte på mig några andra skor pga av att ena foten var sååå svullen. Men kunde i alla fall gå lite bättre nu.

Fötterna är fortfarande inte bra, så jag antar jag måste till läkare för att kolla upp om det är nåt fel... 


Anyway...Vet inte om jag glömt berätta nåt, men resan var kanon i det stora hela. Regnade lite väl mycket, men vi fick ändå lite sol på oss i alla fall!   


Av Heli o Henke - 26 december 2010 16:00

I januari beställde vi vår Thailandsresa och väntan var huuuur lång som helst. Men till slut var det dags...3 dec skulle planet gå.

Eftersom jag inte kan berätta nåt kortfattat så kör jag bara på   


Börjar med att berätta om dagen/kvällen/natten före... Vi skulle sätta oss i bilarna vid 02 på torsdag natt för att köra ner till Arlanda. Det tar ju några timmar för oss att åka och man vill ju inte sätta sig i en sån sits att det blir stressigt... vi skulle ju ställa bilarna på långtidsparkering, checka in bilarna, få skjuts till terminalen  mm...är det mycket folk kan det ju ta lång tid. Henke och Farfar jobbade kväll denna vecka. Min och farmors fasa var att dom skulle få sånt pass att dom inte kommer hem i tid   men dom kom hem redan vid 23 tiden. Ida fick somna hos farmor, så jag fick packa klart och när Henke kom så packa vi in allt i bilen, fixa till här hemma och oss själva. Åkte sen till farmor o farfar och "väntade in" körtiden. Väckte Ida, gav henne välling så hon skulle klara sig fram tills vi kom till Arlanda. Drog sen iväg i 2 bilar. Inget bra väder att köra i kan jag säga...nånstans efter Bollnäs kom det en regnskur, i -11 grader...ja det blir ju bara is på framrutan och vi såg ingenting. Fick stanna i Tönnebro och spola ren rutan med varmvatten. Därefter var det snöigt som bara den. Vi kom fram hela bunten! Allt gick smidigt med incheckning av bilarna och så var vi äntligen vid terminalen!! Liite väl tidigt men som sagt...man vill ju inte ha det tvärtom!

Satte oss och åt frukost, kikade runt lite, växlade pengar, åt lunch och sen till slut fick vi checka in. Under hela fm sov inte Ida nånting så vi tänkte hon somnar säkert snabbt på planet. Men nej då.... 2 timmar före landning i Phuket somnar hon (och resan tar alltså ca 11 timmar). Det var en mardrömsflygning för Henke och mig... ingen av oss kunde sova heller eftersom Ida grät som bara den eftersom hon var övertrött. Sen väcktes hon när vi skulle ut från planet och genom passkontrollen. Bussresan till Karon beach gick inte heller så bra för henne, men somnade sen i min famn till slut. Väcktes IGEN när vi kom fram till hotellet. Ja man vet ju själv hur det känns att inte få sova klart...  

Men nu var vi äntligen framme!!! Hur skönt som helst. Vi hade kanppt sovit nåt på 2 dygn så alla bestämde sig för att direkt gå och sova. Sov bra länge, men det behövdes ju  

På kvällen gick vi till närmsta restaurang och åt middag. Ida gnällig...= trött. 

Gjorde inte mycket den kvällen, gick och handlade lite öl/läsk, lite badgrejer till Ida och sen gick vi och la oss efter maten och sov heeela natten fram till 10 på morgonen....även Ida vilket var skönt. 

Detta var lördagen. 

Söndagen var strand/pool-dag för alla. Mulet men det var bara skönt! Jag stannade med Ida på hotellet för det var dags för henne att sova middag...sen tog vi oss ner till poolen och badade en stund och efter det gick vi ner på stranden. Henke gick "hem" med Ida efter en stund och sen började det hända saker...

Ida drog ut några kaskad-kräkningar i hotellreceptionen och slutade inte kräkas på hela em/kvällen. Vi fick tillkalla läkare som kom till hotellet. Han undersökte henne och gav henne dels antibiotika och sen nåt för att hon skulle sluta kräkas. Hon blev ordinerad sängläge i 2 dagar. Jag stannade inne med henne dessa 2 dagar...men det gjorde mig inget eftersom jag mådde lite krassligt själv, så det var nog bara bra att jag tog det lugnt. Vi fick lite avbyte av mummo och farmor på kvällarna så Henke och jag fick komma ut och äta middag och strosa omkring lite. 2 dagar senare var det Henkes tur att få magsjukan...och under våra 2 veckor fick då i stort sätt alla av oss denna magsjuka i någon form  


Slut på del 1...

Av Heli o Henke - 26 december 2010 10:05

Dan före dopparedagen - uppesittarkvällen

Farmor hämtade Ida på fm så jag skulle kunna fixa lite med julmaten och det tackar vi för! Gjorde ingen mat, men fixade lite annat som jag inte kunnat gjort om Ida var med. 

På em kom fam Wagenius förbi på en fika - Maria hade med sig sååå gott fikabröd! Vi har ju inte setts på säkert en månad och dom åker till Funäs över jul (där Thomas är ifrån) så det var läge att ses dagen innan jul så vi kunde ge julklappar till barnen. 

Efter fikat så gick jag över med en "tack för husvakten-present" till grannarna Cecilia, Dan och Joel. 

SEN var det dags att rulla köttbullar och griljera skinkan. Allt blev klart lagom till Bingolottos uppesittarkväll och farbröderna Mattias och Kristoffer kom förbi och satt med oss. Första skinkmackan åt vi då...MUMS!!! 

Vann absolut ingenting på bingolotto, tyvärr...hade ju varit nice med 25.000 eller kanske en Volvo C40   men icke...


Julafton

Morgonens temp -35 !!!!! Huvva...

Henke gick och satte i motorvärmaren i Caddyn (har ingen i bmw:n - än) och hämtade in massa ved så vi kunde elda upp lite värme i huset. 

Tanken var att vi skulle äta jul-lunch här hemma och sen åka till farmor och farfar för att titta på Kalle och äta julmiddag, men det hanns liksom inte med någon lunch...Henke var iväg med julklapp till Bella, Annica o Lars fick varsin klapp också - "istället för blomma-klapp". Sen kom Henkes chef förbi med en julklapp, fikade med honom och sen var klockan helt plötsligt 1 ! Ingen idé att äta lunch utan vi gjorde oss i ordning och satte oss i caddyn (med Ida i knät...ville verkligen inte ta nån promenad i kylan,fast det bara är så kort bit)

Fick lite glögg och pepparkakor när vi kom till farmor och farfar. Tittade på Kalle medan maten blev klar. 

Efter maten tänkte vi söva ner Idis, men det gick inte det heller...övertrött lite tjej som vill vara med där det händer. Bestämde oss istället för att öppna julklapparna. Hade ingen tomte inplanerad så farmor bytte snabbt om och tog över rollen galant   

Ida blev överlycklig över tomten och alla paket. Skrattade hela tiden och blev alldeles till sig när vi öppnade allt. 

  

  

  

Efter att klapparna var öppnade (bara Ida fick klappar, vi hade köpt lottpaket som vi skrapade tillsammans) var det dags för Ida att sova. Vi hade bestämt att sova kvar hos farmor o farfar pga kylan, så upp med Ida i sängen så vi kunde skrapa lotter och mysa lite framför tv:n.  Satt och pratade en bra stund innan jag blev suuupertrött. Jag och farmor gick och la oss, medan Henke, Mattias och farfar satt uppe och babblade en stund till.

Juldagens morgon kom farmor upp och hämtade Ida så vi kunde sova vidare...NICE   


Jamen det var vår jul det! 

Hade tänkt vi skulle gå ut och festa på juldagskvällen, men Henke var krasslig i magen och jag har ont i fötterna (båda sviter efter vår Thai-resa) Skulle inte palla att gå dit helt enkelt. Får se om jag kan få barnvakt till på torsdag 30/12, då det är "hemvändarn" och Willie Lees spelar på folkan...då ska jag och Maria (och Annica?) ut och svänga de lurviga tänkte vi! 


Hoppas Din jul varit bra! 

Kram


Av Heli o Henke - 22 december 2010 13:48

  

Av Heli o Henke - 22 december 2010 12:58

Här är ett par filmklipp när Ida badar i Thailand

Den första är när hon badar i havet första gången och den andra är när hon badar i poolen. Lycklig över att få plaska i vattnet   



Skapa flashcards