Alla inlägg under december 2011

Av Heli o Henke - 30 december 2011 18:00


Vår julhelg har varit jättehärlig! 

Torsdagen innan kom mummo och ukki upp för att fira jul med oss.

På fredagen hade jag och Ida tagit ledigt...jag för att fixa lite här hemma och handla det sista, medan Ida fick umgås med mummo och ukki hela dagen.

Skinkan griljerades på kvällen och första skinkmackan intogs till Bingolottos uppesittarkväll..(vi vann inget by the way)


Julafton:

Vi var här hemma hos oss på fm, åt jul-brunch och så hade ju Tomten varit här på natten - granen drunknade i paket - till Ida, eller Henke och jag fick varsitt paket också   sen gick vi till farmor och farfar för att titta på Kalle.

Efter Kalle åt vi julmiddag...och guuud så gott det var! Yummie!!

När vi var klara med maten fick vi reda på att tomten var på ingång, så Ida fick ställa sig vid fönstret för att vänta vänta




så kom äntligen Tomten!!  

Ida var lite skeptisk till en början när Tomten och Tomtemor kom, men dom fick varsin kram efter att ha delat ut lite julklappar till var och en. 

Det var ju mest klappar till Ida men det är ju som det ska vara   vi hade bestämt att vi skulle köpa julklappar "parvis" (Henke o jag till varandra, farmor och farfar, mummo och ukki, Mattias och Kricka) så att det inte bara skulle vara Ida som öppnade paket   sen köpte vi varsitt lott-paket som vi skrapade senare på kvällen. (några småvinster blev det iaf) 

Vet inte vad Ida tyckte var bäst eftersom hon lät lika glad till varje paket...nja kanske inte till böcker och så, när det fanns, skidor, sparklåda till hennes spark, en liten synt och en sittsäck bla.

Jag hade fått min julklapp av Henke lite tidigare - ett par suuupersköna innetofflor - så jag förväntade mig ingenting... men till min förvåning så fick jag ett "litet" paket!!! En SPARK!!! Hade varit och kollat på en veckan innan jul och tänkte köpa en eftersom det var härligt spark-före och det skulle vara så lätt att sparka sig till dagis och sen till jobbet....och nu fick jag en av mina älsklingar   

Juldagen var vi ute en sväng på fm, sen började "Dagmar" visa sig så det var bara att vara inne resten av dagen.

Annandag jul tillbringade jag nere i källaren...med ett par mat och fikapauser...fick massor gjort! Kartonger rensades, hyllor sattes ihop och nu är det sån fin ordning i en av matkällarna så jag längtar tills jag får åka och köpa fler hyllor och fortsätta med nästa rum! 

Sen var det dags att börja jobba för både Henke och mig. Mummo och Ukki var kvar till onsdag morgon, så dom hade Ida på tisdagen. Dom tog med sig farmor och åkte till Storhogna och fika.

Imorgon är det nyårsafton och den kommer vi fira här hemma i lugn och ro. Om det är bra väder på dagen så åker vi till stugan i Herrö, där släkten ska träffas. Annars kommer dagen se ut så här ungefär:


GOTT NYTT ÅR !   


Av Heli o Henke - 21 december 2011 07:45


GOD JUL

önskar Ida, Heli och Henrik


 

Av Heli o Henke - 20 december 2011 10:44

Vill du också vara med och tävla om Ninas fina tavlor?

Gå in och kika här:

http://blogg.alltforforaldrar.se/niiinis/




Av Heli o Henke - 19 december 2011 11:12


julgranen är nu på plats och står där så grann och fin   


Ida fick självklart vara med och pynta - inte bara för att hon tjatade "Ida hjeppa till" heeela tiden!

Hon hade fått eget julpynt att hänga i granen - dessa hamnade på EN gren. Fick henne att hänga ett par kulor på en annan gren och dom hamnade på samma gren. Taskiga morsan flyttade lite på det hon hängt upp, eftersom de två grenar hon hängt allt på, hängde tungt ner , gjorde det när hon hade somnat och det har hon inte märkt nåt av än iaf   


På torsdag kommer mummo och ukki upp och ska fira jul med oss!

Själv har jag några projekt att ta tag i på kvällarna (förutom träna mån och tors):

* röja nere i källaren.

Matkällarna är full av bråte och man hittar knappt nånting. Har ett par lagerhyllor som jag ska få upp denna vecka, så det blri nån ordning där nån gång.

* pepparkaksbak med Ida på tis eller ons. 

* skicka de sista julkorten...hade beställt julkort och när jag började skriva kuverten insåg jag att jag hade nog beställt för få. Egentligen inte, men kom på att jag/vi ville skicka till fler än vi från början tänkte. Dom extra julkorten är beställda och kommer förhoppningsvis på tis eller ons.

* Jag har tagit ledigt på fredag så jag ska få städa ordentligt. Ida är ledig från dagis och ska få vara med mummo och ukki hela dagen   

*Sen ska vi väl julhandla och fixa lite innan Julafton under veckan.

*Fredagkväll ska vi ha uppesittarkväll tillsammans med mummo och ukki. Ska se ifall farmor och farfar vill komma över också...


Ha en trevlig vecka - stressa inte inför jul!! Not worth it...

Av Heli o Henke - 14 december 2011 12:03

Luciafirande med dagis igår !


Kl 16 tågade dom in och ställde sig uppe på scenen. Sötaste tomten står längst till vänster bredvid en av fröknarna

 


Ida blev lite till sig när hon såg hur mycket folk det var i publiken, till slut såg hon mig och då trodde jag att det var kört   men icke ! Hon tittade på fröken bredvid sig och säger (väldigt högt) - Mamma! Titta Mamma! och pekar på mig. Tittar sen på personen bredvid mig och säger (lika högt) - Fammo!

Sen sjöng hon med i nästan allt och gjorde alla rörelser till.

Hade ju tränat kvällen innan på "I ett hus i skogens slut..." så till den gjorde hon alla rörelser så fint!


..."knackar på dess port"

 


..."annars skjuter jägarn mig"

 


Efter uppvisningen var det fika med kaffe/choklad och skinkmacka och pepparkakor.


Henke och Farfar jobbade ju så klart kväll den här veckan, så dom missade sötnosens första Lucia, tyvärr. Men jag har ju tagit lite kort och så filmade fam Wagenius så hoppas få en kopia av den   





Av Heli o Henke - 14 december 2011 11:47

Redan mitten på december och snön har äntligen kommit för att (förhoppningsvis) stanna!


Ska inte skylla på brist på bloggande på någon annan än mig själv... Det har varit alldeles för mycket, som tex sjukdomar, 2-års "trots" from hell, mammigt som inte är av denna värld...så jag ORKAR helt enkelt inte.

Den som känner mig, vet att jag är en TV-människa, men som det har varit den senaste tiden lägger jag mig hellre i gästrummet och läser en god bok...och somnar ganska snart - helt utslagen. Har Henke jobbat kväll och kommer hem mitt i natten, så ligger jag tydligen med boken på magen och snarkar gott. Han släcker lampan och går in o lägger sig bredvid Ida.

Tvätt och städ hinns inte med, eller rättare sagt det får göras den veckan Henke jobbar fm och han kan vara med Ida.

Men nu så kände jag att jag måste göra ett par inlägg innan jul iaf   


Vad kan ha hänt sen sist?

* Vi har varit hundvakt en helg, då svärisarna var i Sthlm

* Henke och jag har varit på "julbord" med hans chef o fru. Det blev Holiday Club i Åre och ett uppträdande med Jill Johnsson! Helt underbar helg, förutom att jag var trött som en gris och hade världens huvudvärk. Sängen hägrade redan 23,30.

* Jag har varit till Berlin med jobbet.

Tors 8/12 var resdag med bil till Arlanda, och flyg till Berlin. Hann med en julmarknad och middag när vi kom dit. Fre 9/12 jobbade vi från vårt tyska kontor och på kvällen en riktigt härlig och trevlig middag!

Lör 10/12 flyg tillbaka till Sthlm på em och jag stannade kvar hos Cicci en natt när jag ändå var ner.

Sön 11/12 Brunch på Kvarnen på söder med Cicci, Åsa och Agneta! Mys med tjejerna alltså   

16,30 tog jag tåget till Ljusdal och buss till Sveg. Hur smidigt som helst...


*Däremellan har det varit VAB och styr hemmavid.


* Igår var det lussefirande med dagis på församlingshemmet - får bli ett eget inlägg med ett par foton på det   



Ovido - Quiz & Flashcards