Alla inlägg under november 2009

Av Heli o Henke - 29 november 2009 22:49

Igår var det 1:a advent och då adventspyntade vi lite på dagen. Har inte haft nån julkänsla alls eftersom det varit så grått och trist ute. Trodde inte det skulle bli nån vit adventshelg men i lördags snöade det lite, så det blev i alla fall vitt på marken och i träden :-) Sen håller vi ju på med lite renovering så då är det inte heller så kul att ställa fram massa pynt som ska bli dammiga av allt byggdamm. Det får bli mer pynt om ett par veckor istället!

  



Vid 16 gick vi till torget och tittade på julskyltningen, luciorna skulle visa upp sig då och vi skulle ju rösta på Elin. Det är så fint när de tänt massa marschaller i hela Sveg.

     

Förra året var min första advent här i Sveg och det är den allra finaste 1:a advent jag haft! Det var massa snö och den dagen snöade det med stora flingor...jag o Henke gick hand i hand mot torget och det var helt underbart fint! Riktig julkänsla!! 

När vi kom hem från torget igår kväll så lagade vi lite mat och sen installerade vi vår nya skrivare som Henke köpte...det är en kombinerad skrivare och fotoskrivare... Yey!! Nu kan jag skriva ut egna foton :-) Släkten får väl vänta sig julkort med Ida som modell tänker jag =D  


Ida skötte sig exemplariskt hela dagen, lite smågnälligt till och från men i det stora hela en bra dag :-) Hon har även sovit 6 timmar i sträck 2 nätter i rad och det är mamma glad för...


Inget mer speciellt från 1:a advent, skriver mer om Ida imorn :-)





Av Heli o Henke - 28 november 2009 09:09

Veckorna går då fort!

Igår, fredag var Ida och mamma på långpromenad på em (fm gick för fort med amning och sova för Ida, så den hann vi knappt reflektera över). Vi gick till Lingonstigen för att hälsa på Maria och Vilma. Maria skulle hjälpa oss att skriva ut ett par foton som vi skulle rama in och ge gammelfarfar i 90-års present. Kortet kan jag inte visa för det var Maria som tog det med sin kamera...men det blev uppskattat!! Tack Maria för hjälpen! Nu önskar jag mig en systemkamera och en fotoskrivare i julklapp :-) fast fotoskrivaren vill jag ju ha NU så vi kan skriva ut lite julkort och skicka till släkten ;-)

Hos Maria var vi mellan 13-16 och Ida var så go o glad hela tiden!! Låg på golvet och bara tittade :-) Mamma like!!!

    


På kvällen sen var det dags att åka och fira gammelfarfar som alltså fyllde 90. Tänk 90 år och en riktigt härlig krutgubbe är det !

     

4 generationer:

     

Hemma var vi sen vid 22-tiden och satt och pratade massa ditt och datt till klockan 01!! Ida var lite kinkig och somnade korta stunder i både pappas och mammas famn. Men sen när hon somnade gott för natten sov hon ända till 08,15!! ja det blev väl 6,5 timme... tänk om det vore så gott varje natt! :-) men jag ska inte klaga, oftast är det att vi sover 6-7 timmar på nätterna, fast inte i sträck då förstås.

Vad ska vi hitta på resten av helgen då...städa och adventspynta måste vi göra, men allt det får nog vänta till på söndag för Henke har tänkt fixa med öppna spisen och då lär det damma rejält. Åh jag längtar riktigt till den är färdig då vi kan tända brasan och bara myyyysa framför den!!

På söndag är det ju även skyltsöndag så vi ska gå till torget och titta (och förhoppningsvis finns något att shoppa också ;-) ). Luciakandidaterna ska visa upp sig också och Henkes syssling Elin är kandidat så henne måste vi ju rösta på :-)


Trevlig helg och 1:a advent!








Av Heli o Henke - 26 november 2009 12:04


För ett par helger sen var moster Anita, moster Anneli, kusin Annika och kusin Helena med lilla Eskil här i Sveg och hälsade på (släkt till Henke). Jättekul att få träffa dom eftersom det är så sällan vi ses. Annika bor i Sthlm och Helena i Uppsala, Mostrarna bor i Holm och Sundsvall och är i Sveg lite oftare men det är lika kul att träffa dom ändå :-)

På fredagen var det middag hos farmor Inga-lill och den kvällen gick ju bra. Kunde stanna länge för att prata och umgås. Lördagens middag var lite gråtig för Idas del, men det gick väl bra ändå tycker jag. Tidig hemgång men vi var alla trötta efter gårdag kvällen.


På det vänstra fotot är det Moster/mormor Anneli med Eskil, farmor med Ida och så Henkes mormor Gun

På det högra är det Henke och Helena med Ida och Eskil.

    


Nu i helgen som var så åkte vi ner till Enköping för att träffa min släkt och några av mina vänner. Packade bilen och började färden neråt landet vid 12 snåret...5 timmar i bil med Ida...hur ska det gå? Hon tycker om att åka bil, men man vet ju aldrig... Ingen fara på taket, hon börjde skruva på sig vid Tönnebro och där skulle vi ju ändå stanna och äta lunch. Väl där så började det bråkas med mamma...har inte riktigt lust att dra fram mjölkfabriken i en restaurang så jag försökte gömma mig bakom både skötväska och bilbarnstol. Gick väl sådär och Ida ville verkligen göra det värre än värst genom att skrika. Fick i henne lite mat i alla fall och så fick Henke ta över henne så jag fick äta min kalla hamburgare. Så ska det tydligen vara för mammor... ;-)

Tillbaka till bilen och där somnade hon och sov ända till Enköping.

Kom fram till Mummo och Ukki (mormor och morfar) vid 17,30 och packade ur bilen, ammade och åkte sen till morbror Kimmo.

Åh vad spännande att få träffa kusin Rian första gången (det skiljer precis 1 mån mellan honom och Ida)! Självklart kusin Alvina och Filippa också!!! Alvina hade väntat och väntat på att Ida, faster och Henke skulle komma =D Gullunge!!! Sen var det full fart hela kvällen - middag varvat med amning, lek, prat och mys.

   Alvina hade väntat på kusin Ida !!


   kusinerna Filippa och Ida, Alvina och Rian


   Alvina och Rian


   Filippa

Klockan hann bli 23 innan vi åkte tillbaka till mummo och ukki för att sova.

Jag hade bokat tid hos kära Maria för en liten behandling på lördag morgon:-) (Tack snälla för att du tog dig tid...välbehövligt som sagt =D) Gick sen en liten sväng på stan för lite shopping, men det hanns inte med så mycket som jag hade velat...tidsoptimisten Heli är i farten :-(

På eftermiddagen var det inbokat fika hos familjen Pettersen i Bålsta, dit även Cicci och Lars kom för att träffa oss. Vickan skulle komma dit med Nathalie också, men de hade blivit sjuka :-( tråkigt men så är det ibland...

   Noel och Melina gosar med Ida


Lördag em spenderades bara hos mummo och ukki dit det vallfärdades folk för att se Ida...en efterlängtad liten tjej tydligen ;-)

Pia och Leena, Henna och Anna kom och tog en fika direkt efter vi hade kommit hem från Bålsta. Åsa, Wilgot och Axel kom förbi en snabbis för att bara få se en skymt av Ida, just när Håkan och Wille stog i hallen för att hämta upp Henna och Anna...blev lite för mycket där i hallen tror jag:-)

Därefter hann vi med en snabb middag innan Monika, Alice och Sara kom förbi på en fika. Det blev lite mycket på en dag, men kul att träffa så många ändå!!


Dagen blev lite för mycket för Ida också tror jag, hon fick inte mat som hon skulle, sovandet blev hattigt och så träffa en massa folk på det gjorde nog sitt. Kvällen blev kinkig och skrikig, men hon somnade till slut för natten vid 12 för att sen vakna gråtande vid 03,30...fick inte byta blöja, ville inte ta bröstet till en början...ingenting hjälpte...mer än mammas famn. Tog till sist bröstet och somnade igen.

Vi åkte från Enköping runt 11,30 och körde så länge Ida sov. Framme i Borlänge tog vi då en korv på statoil och så ammades Ida och så körde vi vidare hemåt.


Tack alla för en härlig helg!!

Nästa gång ska jag stanna en vecka för att slippa stressa med att träffa alla!


Kram



Av Heli o Henke - 17 november 2009 17:13

Ska inte skriva så mycket om graviditetens 40 veckor tänkte jag. Har haft en något sånär bra och "normal" graviditet...det jag själv tycker är såå tråkigt är att jag inte kunde träna nåt. Fick såna foglossningar väldigt tidigt så det var bara att ta sig själv i nackskinnet och försöka att ta det lugnt. Svårt var det, men det var bara att gilla läget...till slut kunde jag ju inte ens gå längre än 50m förrän det smärtade på nåt fruktansvärt.

Magen syntes tidigt, men det var mycket "tjockmage" också som gjorde sitt.


Här sitter jag o solar medan Henke och våra föräldrar sliter med både hus och tomt ;-)


     


Jag jobbade heltid t o m juli och under augusti blev det jobb ett par dagar i veckan. Fr o m september har jag alltså gått hemma, men det var skönt att få vila ordentligt innan Ida kom till världen.


Det jag retade mig på under graviditeten var att det fanns dom som sa att jag var ju "sååå stor" och "är det verkligen bara en?", "ja du kommer inte gå tiden ut du heller...". Själv tycker jag att jag var helt normalstor för att vara höggravid. Eller ja lite större än normalstor kanske jag var men inte mycket...


Dagen D...

Det började med att jag hade känningar på lördagnatten och jag räknade minutrar mellan värkarna. Tyckte de var regelbundna så jag gick upp vid 9 på söndag morgon och duschade, plockade fram kläder mm, men värkarna avtog. Senare på em, runt 15-15,30 märkte jag ju att det jag känt på natten inte alls varit värkar...NU började det, och det rejält! 20 min emellan...15 min...jag ringer förlossningen i Östersund, och de säger att vi får avgöra själva när vi vill åka in - vi har ju som sagt 18 mil att åka också...okej, äh vi väntar en stund till. Henke drar iväg och handlar lite mat, lagar i ordning korv och makaroner och vi äter...eller jag försöker äta lite emellan värkarna. När det är 10 min emellan säger Henke att det är dags att åka. Plockar ihop väskor, bilbarnstol mm.

Kl 19 lämnar vi Sveg och inte många km därefter känner jag att värkarna är mycket tätare...japp 4 min. Ska vi ringa och be dom skicka ambulans som möter oss om det skulle behövas - nä skiter i det, händer det så händer det. 4 min emellan håller i sig ända till Östersund! Kände otroligt nog inte av varken tid eller mil...

Skriver in oss 20,45 och Ida är sen född 04,39 på måndag morgon :-) Där kände jag inte heller av tiden så mycket, var väl helt fokuserad på att ta lustgas =D


KÄRLEK!!!

  


Här är hon vår ängel - inte många minuter gammal

  


På BB låg vi 2 nätter och bara mös hela familjen!

    






Av Heli o Henke - 17 november 2009 09:53

Vi backar bandet till februari detta år (09 alltså) och berättar lite om hur vi fick reda på graviditeten.

Februari var det ja...semester i Thailand väntar. En vecka in i semestern så börjar jag må jättedåligt, tänkte det var vätskebrist, men till slut insåg vi att mensen inte kommit som den ska...äh det har väl med värmen och vätskebristen att göra...men den kommer fortfarande inte och jag mår illa till och från hela dagarna. Till slut inser vi ju att jag måste vara gravid!!! Yey!!! Men hur ska vi kunna dölja det för alla andra som var med på resan, man vill ju inte berätta för tidigt och detta måste varit i v 4-5 nån gång. Jag drack vatten eller shakes, men tog mig en liten öl till maten på kvällarna. Ingen verkar misstänka nåt.

Sista dagarna ska vi vara i Bangkok och där besöker vi en Sky bar. Inte kan man bara ta vatten på ett sånt ställe så vi beställer en Cosmopolitan till mig. Jag sippar lite smått på den en timme, sen är det ju dags att gå...men jag har ju halva drinken kvar (fastän Henke varit där och tagit sig nån slurk för att minska i glaset). Bror min säger i förbifarten att vi ska dricka upp vad vi har i glasena och dra vidare. Ja, du kan ju ta min då, säger jag till honom... F-n är du gravid eller ?!?! får jag till svar. Eeeh nej, men jag vill inte svepa en fin drink. Då trodde jag verkligen att han börjat misstänka, men inte då! :-)

Vidare till Hard Rock Café och där börjas det beställas in massa öl som vi ska dricka. Jag sippar och sippar, Henke tar stora klunkar ur mitt glas...ingen ser nåt - vad vi vet i alla fall =D

Väl hemma efter några dagar i Bkk, så tar vi grav.test och det behövdes inte många droppar för att det skulle bli ett plus på stickan!! Hoppsan hoppsan, hur ska jag kunna hålla mig från att berätta...

  


Fotot är taget uppe på Sky bar i Bangkok

Av Heli o Henke - 17 november 2009 09:03

Gomorron :-)

Tänk att det ska börjas redan i 4 veckors ålder att man vägrar somna fast man är så trött så ögonen går i kors! ;-)

Efter en väldigt kinkig kväll så somnade Ida till slut vid 12-tiden. Vaknade inte när pappa kom hem 04,15 som tur var, utan sov i 45 min till...tack säger mamma! Lite amning på det och sen sov vi till 07,30. Nu sitter vi här med frukost och skriver lite på datorn ihop :-) Mysigt !

Vi ska väl låta pappsen sova så länge han kan, så min morgonrutin med dusch och fixning får vänta.

Ida är ju kinkigast på kvällarna, så de här veckorna då Henke jobbar kväll är väl de jobbigaste eftersom han inte är med och trixar och fixar, varken på kvällen eller på morgonen eftersom han måste få sova ut på fm.


Grått och trist idag, men en liten promenad ska vi väl ta i em. Morsan måste få ett par nya mysisar så en tripp till Sportringen får det nog bli...


På fredag är det dags för 1 månads kontroll på BVC. Sen efter det ska vi förhoppningsvis sätta oss i bilen hela familjen och åka ner till Enköping och träffa Mummo/mormor, Ukki/morfar och morbror Kimmo med familj. Håll tummarna att det inte blir skitväder så vi inte kan åka. Får nog fråga farmor och farfar om vi får låna deras bil kanske...den tar vi oss fram med anywhere!!


Nä dags för blöjbyte märker jag!


Over and out för denna gång!





Av Heli o Henke - 16 november 2009 18:03

Jaha, då har jag äntligen startat den här bloggen jag tänkte göra när jag "förändrade" mitt liv i maj 08...men det har av någon anledning inte blivit av. Lathet? Okunskap? Hmm ja jag vet faktiskt inte.

Men nu när vår dotter Ida föddes och min släkt och de flesta vänner bor långt ifrån mig, så tänkte jag att jag måste ju se till att de kan följa hennes liv lite närmare! Därav kom denna blogg till...


I bloggen kommer jag skriva om Idas framfart här i livet och självklart lite om hennes mamma o pappa också - ja vad som händer på Idrottsgatan alltså! Vad som förändrade mitt liv kommer jag också skriva om också nån dag! :-)


Lite läskigt detta tycker jag ... men som sagt...Nu kör vi !

Välkommen!



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards