Alla inlägg den 7 december 2009

Av Heli o Henke - 7 december 2009 15:27

Var till BVC i fredags så jag tänkte lägga in lite info hur Ida växt till sig :-)


Hon vägde 3780 g när hon föddes och var 50 cm lång, sen har hon tydligen gått på kurvan hela vägen fram till nu. Huvudmått var 36 cm.

  

091021 var hon 2 dgr, 3545 g. De går ju tydligen ner lite efter de föds så det var normalt.

091026 var BVC på hembesök, så vår barnmorska Eva kom hem till oss och pratade lite allmänt om BVC och vad de gör. Massa info fick vi och så hade hon med sig vågen. 3780 g var dagens matchvikt. Gått upp till födelsevikt alltså.


091102 tog vi oss till Hälsocentralen där BVC ligger. Ida är 2 veckor gammal och har gått upp till 4050 g. Huvudmått 37,2.


091109 väger hon 4290 g har vuxit med 2,5 cm. 52,5 cm lång är hon nu.


091120 och 1 månad gammal :-) 4640 g och 54 lång.


091204 och nästan 7 veckor gammal...tänk vad fort det ändå gått fram till nu! Vägning och mätning som vanligt på kurvan. Eva sa att Ida nu borde väga 5 kg, men det blev inte riktigt så...4950 g och 55 lång. Huvudmått 39,2.


  



Nästa gång fröken prupp ska till BVC är 22/12 och då är det 2 månaders läkarkoll. Då går de igenom det som de kollade på BB innan vi fick åka hem - Gå och krypreflexerna bl a, sen är det väl lyssna på hjärtat och kolla kroppen i det stora hela.

Av Heli o Henke - 7 december 2009 12:37

Lite dålig uppdatering på bloggen men Ida tar lite mycket tid just nu...sover inte alls långa stunder på dagen så jag hinner inte göra nånting. Har hon somnat och jag börjar plocka med nåt så slår det aldrig fel att hon vaknar efter 5 min.


I lördags började vi ge lite tillägg eftersom jag börjar sina i mjölkpåsarna. Henke fick ge henne med flaska och det gick jättebra! Tanken är att vi bara ska ge kvällsmålet med tillägg, och så om jag t ex är på träning eller nån annanstans och Ida blir hungrig så ska Henke kunna mata...och så hände det ju igår -jag var och handlade på Ica så hade Ida börja skrikit efter mat (fast hon hade ätit för 1 timme sen och inte borde vara hungrig än), då gjorde Henke i ordning en flaska och så var det bra sen :-) Ska jag vara ärlig så känns det jäkligt skönt att göra så, eftersom jag då kan få lite tid att göra saker. Som igår fick jag laga mat i lugn och ro - egenrullade köttbullar med hemmagjord mos och egengjord brunsås :-) mmmums vad gorr det blev!


Jaha vad hände förra veckan då... kallt var det flera dagar i alla fall! I onsdags var det -18, torsdag -20...burrr.

I tisdags...eller var det onsdag...dagvild när man går hemma :-/ ...i alla fall...Annica och Bella var över en sväng och snusade på Ida. Vi fikade och pratade och pratade. De hade förresten med sig en liten present till Ida - 3 små tomtar...Idas första julpynt :-) Tack snälla Annica!  

Tog mig i kragen och gick en promenad till Maria och Vilma på torsdagen, bet ordentligt i kinderna innan jag var framme, men gud så gött det var att få komma ut en stund!

Hos Maria fikade vi lite och pratade en massa som vanligt. Tiden rann iväg (men det är bara skönt att få tiden att gå lite mer när Henke jobbar kväll) och vi var väl där 3-4 timmar. På hemvägen stannade jag till på Dollar store och handlade lite skumtomtar som jag tyckte jag var värd i kylan. Sen stannade vi till hos farmor för en fika. Där var även farbröderna Mattias och Kristoffer som fick se en riktigt jollrig och glad Ida (hon gråter ju inte hela tiden ;-) )

Fredag kom och Henke jobbade lite extra så han kan vara ledig mellandagarna, vilket jag tycker var mycket bra beslut! Jag och Ida rullade lite köttbullar på em, gick sen till farmor på kvällen. Där var även "moster" Anita och vi beställde pizza och drack lite vin. För första gången på länge sov Ida flera timmar så jag kunde sitta i lugn och ro och äta :-)

Lördag o söndag då...hmmm vad gjorde vi då... Jo Henke började fixa med öppna spisen så den skulle bli klar nån gång. Det skulle muras lite och sen måla med strukturfärg. Spisen är i stort sett klar, kassetten på plats...Sååå fint det blev!! nu väntar vi på sotarn som ska godkänna innan vi kan elda! Till nästa helg ska det nog vara ok!! Nice!! Jag fick även städat i helgen...ja övervåningen i alla fall! Nu slipper dammråttorna springa efter en hela tiden :-)

Måste få tid till att städa hela huset innan nästa helg...då kommer mummo, ukki och morbror Kimmo med familj och hälsar på i Sveg.


Nä nu ska jag ta och äta lite lunch innan Ida vaknar...hehe tror ni på det eller ?!

Ovido - Quiz & Flashcards