Direktlänk till inlägg 30 juni 2010

Finlandstripp 1-9/6

Av Heli o Henke - 30 juni 2010 15:48

Jahapp då ska jag ta o sammanfatta Idas o min Finlandstripp vi var på för typ en månad sen...

Resan började efter lunch tis den 1/6...sa hej då till pappsen och drog iväg mot Enköping där vi skulle bo en natt. 

Ida somnade efter ca 30 min och vi hann till Rättvik innan hon vaknade. Kanon! Där tog vi lite mellis...

  

Sen gick resten av resan ner till Enköping helt ok! Lite gnäll ibland men det är ju så...ska man inte äta, så är det blöjbyte eller övertrött. 

Onsdagen då... ja då ville mamsen hinna ner på stan lite så Ida fick vara med Ukki den tiden. Hem o äta, packa bilen och så dra iväg mot Sthlm och båten. Är ute i väldigt god tid som vanligt IFALL det skulle hända nåt och nu hade vi ju även lillfisen med oss och då vet man aldrig om man måste stanna o byta blöja eller nåt.  Vad händer?? Jo, vid Kista så är det totalstopp i trafiken!!! 2 olyckor runtom så alla åker denna väg... hann vi till båten? NOPE! Satte oss på väntlista på båten mot Åbo istället och den kom vi med på. Båtresan med lillfisen gick jättebra, det var i stort sett bara att mata och gå o sova för hela konkarongen eftersom det var tidig landgång dagen efter...

I Finland sen så gick allt jättebra med Ida, hon var väldigt lättsam att ha med. Det tog väl ett par timmar extra att köra från Åbo till mormor - Hennes pauser passar liksom inte alltid in på våra pauser...men det gick bra! 

I Värtsilä var vi sen torsdag kväll till måndag morgon.

   Ida och Gammo (gammelmormor)


Där ville alla träffa lillfisen (och oss andra lite grann) så det var främmande i stort sett varje dag. Gammo hämtade vi "hem" både lördag och söndag så hon fick lite miljöombyte. 

   Här sover Ida o jag :-)


Drog iväg mot Helsingfors vid 8 på morgonen, stannade ett par gånger för fika och mat (och Idas blöjbytarstop). I H-fors var vi runt 15,30 och båten går 17,30 så vi parkerade på stan och gick en sväng, gav Ida lite mellis så hon klarar sig tills båten går. Finväder så vi satte oss ute på däck för en öl, och tittar på den härliga utsikten.

    

Matdags för oss och egentligen sovdags för Ida men somnar hon?? Nej det var ju så mycket att titta på ju...

Gick ner till hytten efter vår middag för att ge Ida kvällsvälling och natta henne. Hon somnar rätt fort. Ligger i egen säng och myser en stund med Tiger, bökar lite och så vips så sover hon. Vaknar dock väldigt många gånger på natten...

Back in Enköping på tisdag fm. Äter lite mellis och jag lämnar Ida hos mummo o ukki för att ge mig iväg till Hälla (Ikea o andra affärer...) Spenderade säkert 4 timmar där i min ensamhet....I like! :-)

På vägen hem tänkte jag lämna lite blod på Närtappen, går in och frågar om det är ok för det var några år sen...inga problem! Fyller i alla papper, så lämnar jag dom i kassan...säger att jag inte visste vad jag skulle fylla i där det stod nåt om man varit gravid under denna tid man varit borta från blodgivningen. Jag skulle skriva i vilket år hon var född. 2009 sa jag. Hmmm hur gammal är hon? snart 8 månader... NEJ det måste ha gått 9 månader ju säger personen i kassan. #"##&/%/U%&#".....my gooooood. Nu när jag äntligen var på plats och inte var sjuk eller gravid (som jag varit dom gånger jag kunnat förut) Jaja det var ju bara att gå därifrån :-(  Bättre lycka nästa gång!


Åkte istället till Monika och hälsade på några minuter innan det var dags att åka hem till lillfisen och natta henne...sen var det packa bilen som gällde! 

Hemfärd onsdag morgon! som gick bättre en nerfärden! Ida sov  som en stock så jag brassade på ända till Rättvik, gav henne lunch (själv tog jag en kopp kaffe o en bulle) och så åkte vi vidare. Stannade i Mora för Ida blev jättekinkig - supertrött... gick in på Kappahl mm och sen när jag såg att hon inte orkade längre så satte vi oss i bilen och så sov hon ända hem! 


Kul resa! 

Tack mummo o ukki för den första Finlandsresan Ida gjorde! 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heli o Henke - 11 januari 2013 16:29

Hej alla som hängt kvar på bloggen... (inga uppdateringar pga brist av intresse och brist på tid/ork)   Men nu så har jag ju roliga nyheter att berätta    de flesta vet ju redan pga Facebook, men alla har ju inte det    Vi blir alltså 4 i f...

Av Heli o Henke - 21 december 2012 12:29


  GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!!       

JAS

Av Heli o Henke - 26 september 2012 11:48

Tänkte jag skulle göra en fotosammanställning igen, fast för JAS - Juli, Augusti, September Har hunnit med en del under dom månaderna men har bara inte haft nån blogg-lust...hoppas den kommer tillbaka nu i höst så jag kan uppdatera med lite "Dagens...

Av Heli o Henke - 5 juli 2012 11:21

Tänkte jag skulle göra en sammanfattning med bilder vad som hänt sen sist    Here it goes - från april till juni:   Vi åkte till Enköping över Valborgshelgen.   Ida vid brasan  Kusinerna   Bästa kompisarna - Ida och Rian   Helgen ef...

Av Heli o Henke - 29 mars 2012 16:28


Har surfat runt på massa olika trädgårds- och inredningsbloggar...och får massa inspiration till vad jag skulle vilja göra hemma!!  Som det här t ex:   (bild lånad från http://husprojektdromhus.blogspot.se/ ) En liten odlingsplats till Ida och...

Ovido - Quiz & Flashcards